Maailman terveysjärjestön WHO:n ja Unicefin laatima kansainvälinen äidinmaidonkorvikkeiden markkinointisäännöstö kieltää maitokorvikkeiden mainonnan, ilmaisnäytteiden jakamisen sekä velvoittaa korvikevalmistajat laittamaan pakkauksiin tekstin: ”Äidinmaito on parasta vauvoille.” Maailman suurin elintarvikejätti Nestle rikkoo pelisääntöjä ainakin 409 eri tapauksessa.
Genevejärven rannalla Veveyn pikkukaupungissa Sveitsissä päämajaansa pitävä monikansallinen Nestle vastasi korvikefirmojen toimia valvovan kansainvälisen toimintaverkoston Ibfanin tuoreimpiin syytöksiin myöntämällä syyllistyneensä kolmeen rikkomukseen ja korjanneensa jo erheensä.
116 tapauksessa Nestle kiisti kaikki syytökset. 155 tapauksessa Nestle myöntää toimineensa syytösten mukaisesti, mutta yrittää oikeuttaa toimintansa väittämällä noudattavansa kyseisten maiden puutteellisia lakeja. Viidessä tapauksessa Nestle sanoi syytösten perustuvan vanhentuneisiin tietoihin. 133:a tapausta Nestle ei suostunut lainkaan tutkimaan.
Esimerkki Gabonista valaisee hyvin Nestlen tapaa kiistää kansainvälisen markkinointisäännöstön vastaiset rikkomuksensa: Gabonista oli kantautunut tieto, jonka mukaan Nestle jakaa terveyskeskuksille ja synnytysklinikoille mainosmielessä ilmaisia maitokorvikepakkauksia annettavaksi vastasyntyneiden vauvojen äideille.
Nestle pisti julkisuuteen kopion erään terveysministeriön virkamiehen, tohtori Mazuin kirjoittamasta paperista, jossa todetaan, että terveyskeskukset ”eivät vastaanota markkinointimielessä annettuja äidinmaidonkorvikkeiden ilmaisnäytteitä”.
Brittiläinen Baby Milk Action -järjestö tarkisti väitteen Gabonin imetysyhdistyksen puheenjohtajalta, rouva Epouloulta, joka on myös Gabonin terveysministeriön ravitsemustieteellisen osaston johtaja. Rouva Epoulou vastasi, että asiaa on juuri tutkittu. ”Olen tässä asiassa hyvin ehdoton: Nestle, jota edustaa Gabonissa sen tytäryhtiö SoGapral, jakaa ilmaisnäytteitä.”
Myöhemmin selvisi, että tohtori Mazui, jolla kerrotaan olevan Nestlen edustajien kanssa hyvin läheiset suhteet, oli kirjoittanut Nestlen myöhemmin levittämän tekstin Nestlen edustajan vierailtua hänen toimistossaan tietämättä lainkaan, että asiaa oli hänen ministeriössään juuri tutkittu.
Oikeusjuttu Intiassa
Nestlen rikkoo kansainvälistä markkinointisäännöstöä kuudella eri tavalla: jakamalla ilmaisnäytteitä, mainosesitteitä ja lahjoja terveysviranomaisille, jakamalla ilmaisnäytteitä ja mainosesitteitä kehitysmaiden äideille, mainostamalla maitokorvikkeita sekä laistamalla vaadituista varoitusteksteistä.
Nestle jakaa mainosmielessä ilmaisia korvikkeita terveysviranomaisille ainakin 22 eri maassa. Esimerkiksi Chilessä Nestle on tehnyt kaikkensa, jotta markkinointikieltoa ei liitettäisi maan kansalliseen lakiin, ja vetoaa nyt siihen, ettei Chilen laki kiellä sitä jakamasta ilmaisnäytteitä. Nestle ei välitä siitä, että WHO:n ja Unicefin säännöstö kieltää.
Säännöstön mukaan korvikepakkauksessa tulee olla pullomaidon vaaroista selvä varoitusteksti, jossa neuvotaan mm. että äiti keskustelisi terveydenhoitajan kanssa ennen pullomaitoon siirtymistä. Esimerkiksi Filippiineillä, Ghanassa, Indonesiassa ja Ugandassa tekstiä ei ole sellaisella kielellä, jota ostajien enemmistön voidaan olettaa ymmärtävän.
Intiassa kuluttajien terveysjärjestö Acash haastoi Nestlen oikeuteen, koska tekstit olivat vain englanniksi, eivät hindiksi. Britannian Intian-suurlähetystön arvion mukaan noin neljä prosenttia intialaisista osaa lukea englantia, noin puolet hindiä. Vuoden verran oikeudenkäynnin alkamisen jälkeen Nestle lisäsi vähin äänin etiketteihin hindinkielisen tekstin.
Sateenvarjoja ja t-paitoja
Terveysviranomaisille suunnatut mainosesitteet, julisteet ja kalenterit on kehitysmaissa kielletty, koska voidaan olettaa, että potilaat näkisivät näitä mainoksia esimerkiksi vastaanottohuoneen seinällä ja pitäisivät niiden antamia mielikuvia tosina. Puhtaasti tieteellisiin tosiasioihin perustuvaa puolueetonta materiaalia saa kuitenkin jakaa.
Nestlen mainosjulisteista on tullut yli 350 valitusta kymmenistä eri maista. Nestle jakaa esimerkiksi eteläafrikkalaisille lääkäreille seinäkalentereita ja puolustautuu toteamalla, ettei Etelä-Afrikka ole kehitysmaa. Rikkaasta valkoisesta yläluokastaan huolimatta maan imeväiskuolleisuus on kuitenkin useiden muiden kehitysmaiden tasoa.
Lahjusten jakaminen terveysviranomaisille on erityisen huolestuttavaa. Esimerkiksi Brasiliassa Nestle kustantaa lastenlääkäreille ”tieteellisen konferenssin” nimellä kulkevia maksuttomia täyden hoidon laivaristeilyjä.
Filippiineillä Nestle jakaa kylien vapaaehtoisille terveystyöntekijöille sateenvarjoja, lääkelaukkuja ja t-paitoja siitä hyvästä, että nämä myyvät Nestogen-korvikemaitoa naapureilleen. Kokonaisen korvikepurkkilaatikon myynnistä on tiedossa puhdasta rahaa.
— Tällainen menettely tuhoaa ja korruptoi ruohonjuuritasolta lähteneet pyrkimykset poistaa köyhyyttä ja pitää huolta terveydestä, Filippiinien naisten terveyskampanjan johtaja Ines Fernandez kirjoitti Baby Milk Actionille hiljattain.
Ilmaisia maistiaisia
Vastasyntyneille vauvoille tarkoitettuja suoranaisia maitojauhemaistiaisia Nestle jakaa äideille ainakin Bangladeshin, Brasilian, Chilen ja Norsunluurannikon synnytyssairaaloissa. Pakistanissa synnyttäville äideille jaetaan Lactogen-korviketta mainostavia esitteitä.
Etelä-Afrikassa, Indonesiassa ja Norsunluurannikolla Nestlen edustajat käyvät sairaaloissa tapaamassa vastasynnyttäneitä äitejä ja kertomassa maitokorvikkeen mukanaan tuomista iloista.
Maitokorvikkeen mainonnastakaan Nestle ei ole lupauksistaan huolimatta luopunut. Korvikemainoksia on nähty viime aikoina Brasiliassa, Chilessä, Filippiineillä, Gabonissa, Kolumbiassa, Malesiassa, Meksikossa, Norsunluurannikolla, Perussa ja Thaimaassa. Nämä syytökset Nestle kiistää tutkimatta.
Useissa muissa maissa mainoskielto yritetään kiertää luovuttamalla vähittäiskaupoille Nestle-mainoksin koristeltuja myyntitelineitä. Meksikon päivälehdissä supermarketketju mainosti Nan-maitokorvikkeen alennusmyyntiä ison kuva kera. Nestle vastasi syytöksiin sanomalla, että ”maitokorvikepurkit olivat lääkkeitä”.
Peik Johansson