Sairaanhoitajia korvikemyyjinä

Nestle-yhtiö on palkannut Filippiinien sairaanhoitajia kulkemaan kylissä myymässä äidinmaidonkorvikkeita vastasynnyttäneille äideille, paljastaa maitokorvikkeiden markkinointia valvova Ibfan-järjestö tuoreessa raportissaan.

Vastavalmistuneet sairaanhoitajat saavat Nestleltä parhaimmillaan runsaan tuhannen markan kuukausipalkan, mikä on reilusti enemmän kuin peruspalkka terveyskeskuksessa. Nestle kutsuu näitä myyntiagenttejaan ”terveysvalistajiksi”.

Nestlen palkkaamat ”terveysvalistajat” kertovat, että heidän tehtävänään on yllyttää imettäviä äitejä ostamaan Nestogen-nimistä korvikemaitoa. Sairaanhoitajiksi naamioituneet korvikemyyjät antavat myötämielisille äideille myös lahjoja: korvikemaitotuotteita, Nestlen pikakahvia sekä Maggi-nuudeleita.

Nestlen palkkaamien naisten kuuluu myös tehdä markkinointitutkimusta, jonka avulla yhtiö voi tehostaa tuotteidensa myyntiä.

Genevessä päämajaansa pitävä Ibfan on Unicefin ja Maailman terveysjärjestön WHO:n pyynnöstä toimiva kansalaisjärjestöjen yhteistyöelin, jonka tehtävänä on tarkkailla, noudattaako maitokorviketeollisuus YK-järjestöjen laatimaa maitokorvikkeiden markkinointisäännöstöä.

WHO:n ja Unicefin jäsenmaiden hyväksymä säännöstö kieltää maitokorvikemyyjien suoran kontaktin raskaana olevien naisten tai pienten lasten äitien kanssa sekä myynninedistämiseen tähtäävien lahjojen antamisen.

Unicefin mukaan vain joka kolmas filippiiniläisäiti antaa vauvalleen neljän ensimmäisen elinkuukauden ajan pelkkää rintamaitoa. Maailmanpankin mukaan Filippiineillä menehtyy vuosittain vajaa sata tuhatta terveenä syntynyttä vauvaa.

Peik Johansson

Nestle-tuotteita ovat Bona, Piltti ja Pirkka-vauvanruuat, Jalostajan hernekeitto ja muut tölkkiruuat, Nescafé (pikakahvi), Nesquik (kaakao), Nestea (pikatee), Kit Kat, After Eight, Lion, Milky Bar (suklaa), Smarties, Toffo (makeiset), Lyons Maid (jäätelö), Perrier (kivennäisvesi), Findus (pakasteet), Maggi (pussikeitot ja liemikuutiot), Dronningholm (hillot), Feline, Kennel, Serti (eläintenruuat) sekä L’Oréal ja Lancôme (kosmetiikka).

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu