Ensin kasviöljyssä tirisevät hampurilaisbaari McDonaldsin ranskanperunat, ja sen jälkeen siitä sekoitetaan autojen polttoaineeksi soveltuvaa biodieseliä. Kokeilu alkoi helmikuussa Brasilian Rio de Janeirossa, ja siitä toivotaan ajan mittaan ratkaisua energia- ja saasteongelmiin.
Kokeilun alussa biodieselissä on kasviöljyä viisi prosenttia, mutta hankkeen kehittelijät Ivig-tutkimuslaitoksessa ja Rion yliopistossa tähtäävät polttoaineeseen, joka sisältäisi pelkästään kasviöljyä ja biomassaa.
Uuden polttoaineen ympäristöedut ovat kiistattomat. Sen hiilidioksidipäästöt jäävät 78 prosenttia pienemmiksi kuin perinteisen dieselin, ja rikin osuus vähenee 98 prosenttia.
Kasviöljypohjainen polttoaine myös mahdollistaa katalysaattorin käytön dieselvetoisissa ajoneuvoissa, koska rikin määrä vähenee, tutkimushankkeen vetäjä Luciano Basto kertoo.
Tutkijat ovat tehneet suur-Rion alueen McDonaldsien kanssa sopimuksen, jonka mukaan seudun 40 pikaruokalaa luovuttaa 25 000 litraa käytettyä kasviöljyä kuukaudessa polttoaineeksi kahden vuoden ajan.
Biodieselin ottaminen yleiseen käyttöön vaatii tietenkin paljon suurempia määriä kasviöljyä. Sitä kuluu nykyisin Brasiliassa 3,5 miljardia litraa vuodessa, kun dieselpolttoaineen kulutus ylittää 36 miljardia litraa.
Biodieselhanke edellyttääkin, että öljykasveja aletaan viljellä polttoaineen raaka-aineeksi. Rio de Janeiron osavaltion viranomaiset ovat jo varanneet 500 hehtaaria maissin, auringonkukan ja muiden öljykasvien tuotantoon.
IPS