Eettisyys on teeyrityksen myyntivaltti

"Yrityksen tai tuoteidean pitäisi rakentua eettisyydelle, muuten se ei pitkälle kanna", Nordqvistin myyntipäällikkö Kristiina Nordqvist-Sundström kertoo.

 

 
Kuva: Nordqvistin teepussi

 

Nordqvistin teehuoneelta käydään vuosittain Intian ja Sri Lankan teetiloilla tarkistamassa tuotteiden laatu ja työntekijöitten olosuhteet.

”Suomalaisesta kuluttajasta tiedetään, että hän ei tee ostopäätöstään vain hinnan perusteella. Eettisyys kannattaa myös liiketaloudellisesti”, tietää Nordqvistin myyntipäällikkö Kristiina Nordqvist-Sundström.

Yrityksen toiminnan ydinperiaate on pysynyt kuitenkin samana perustamisvuodesta 1979 lähtien:

”Hyvän tuottaminen muille ihmisille”.

”Lapset aina koulussa”

Nordqvist-Sundströmin kertoo, että tiiviimmin ollaan yhteistyössä viiden suuren teetilan kanssa Intiassa ja Sri Lankassa.

”Lapsityövoimaa ei käytetä, vaan lapset käyvät tilan koulua koulupuvuissansa aivan entisen emämaan Englannin malliin. Ketään ei riistetä, ja työolot sekä asuinolosuhteet ovat inhimilliset. Hygieniatasosta pidetään kiinni.”

Nordqvist-Sundström uskoo, että jo pelkästään näistä asioista kyseleminen ja jatkuva huomion kiinnittäminen asettaa paineita teetilojen omistajille.

”Eurooppalaiset ostajat käyvät tiloilla jatkuvasti, eikä siellä ole mahdollisuutta järjestää mitään näytösolosuhteita. Pääsemme katsomaan tilojen ihan tavallista työntekoa.”

Nordqvist saa teenäytteitä suoraan tiloilta Suomeen. Varsinainen teekauppa tapahtuu Intiassa huutokauppojen kautta, ja suomalaisyritys tekee niissä tarjouksensa paikallisten edustajiensa kautta.

”Ulkomaalaiset eivät saa omistaa Intiassa teetiloja eivätkä huutaa teehuutokaupoissa.” Nordqvist-Sundström pitää tätäkin hyvänä järjestelmänä.

”Me emme voi olla tilan ainoita ostajia.”

Työntekijöitä työkeskuksista

Nordqvist on halunnut toteuttaa ihanteensa myös kotimaan toiminnassa. Yritykseen on palkattu työtekijöitä työkeskuksista: kehitysvammaisia, mielenterveysongelmaisia ja pitkäaikaistyöttömiä.

”Meillä on ollut yhteistyötä työkeskusten kanssa jo 10-12 vuotta. Se on sujunut erittäin hyvin, ja olemme saaneet niistä pitkäaikaisia työntekijöitä”, kertoo Nordqvist-Sundström.

Ensin Nordqvist teetätti yksinkertaisia työtehtäviä työkeskusten tiloissa. Kuljetusten järjestely alkoi kuitenkin tuntua työläältä, jolloin työntekijöitä ryhdyttiin palkkaamaan työkeskuksista suoraan Nordqvistin tehtaalle Vantaalle.

Teehuoneen nykyisistä yhdeksästä työntekijästä kolme on tullut työkeskuksesta. Yksi heistä on työskennellyt Nordqvistillä yli 10 vuotta.

”Me olemme yhteisö, jonka kaikki jäsenet pitävät huolta toisistaan. Työntekijöiltä vaaditaan moninaisuuden kunnioittamista.”

 

Julkaistu Kumppani-lehdessä 10-11/2005

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu