BAT:n Embassy-tupakkamerkin mainostilaisuus veti lapsia Kampalassa Ugandassa vuonna 2000.
Brittiläisen International Agency on Tobacco and Health -laitoksen johtaja David Simpson on todennut, että julkisuuskuvan kannalta tupakkayhtiöille on äärimmäisen tärkeää teeskennellä vastustavansa lasten tupakointia.
”Todellisuudessa niiden on pakko saada lapset polttamaan, sillä tuskin kukaan aloittaa tupakointia enää aikuisena.”
Kyynisin markkinointikeino on osallistuminen tupakanvastaisiin nuorisokampanjoihin. Maailman terveysjärjestön WHO:n pan-amerikkalaisen toimiston Profits over people -raportti toteaa, että todellisuudessa tupakkayhtiöiden sponsoroimat nuoriso-ohjelmat ovat joko hyödyttömiä tai suorastaan vahingollisia.
”Niiden pääsanoma on se, että tupakointi kuuluu vain aikuisille. Kampanjat eivät mainitse nikotiiniriippuvuutta tai tupakoinnin sekä aikuisille että nuorille aiheuttamia sairauksia.”
WHO:n raportti muistuttaa tupakkayhtiöiden omista dokumenteista. Ne sanovat, että nuorisotempausten tavoite onkin kiillottaa yhtiöiden julkisuuskuvaa, ei vähentää nuorison tupakointia.
Latinalaisessa Amerikassa 10-20 prosenttia alle 16-vuotiaista lapsista on saanut yhtiöiden ilmaiseksi jakamia savukkeita. Ympäri maail-maa on järjestetty ja järjestetään edelleen tupakkayhtiöiden sponsoroimia ylellisiä diskoja ja rock-konsertteja, joissa lapset ja nuoret saavat ilmaista tupakkaa. Mainontakieltojen kiristyessä yhtiöt jakavat ja myyvät brändinimillä varustettuja lakkeja ja muita oheistuotteita.
Autourheilusta on tullut erittäin tärkeä, ehdottoman mainoskiellonkin maihin avautuva markkinointikanava.
”Yhteenvetona, Formula-1 on Marlboron korvaamaton markkinointikeino, jolla pystytään vetoamaan vahvasti kaikkien markkina-alueiden kohdeasiakkaisiin.” Näin todetaan Philip Morris Internationalin sisäisessä dokumentissa.
Tupakkayhtiöiden tiedetään maksavan filmintuottajille rahaa tupakointikohtausten sijoittamisesta elokuviin. Tupakkayhtiöillä on myös palkkalistoillaan korruptoituneita ”tiedemiehiä” ja ”toimittajia”. Vuonna 2000 paljastui, että tupakkayhtiöt olivat soluttaneet asiamiehiään WHO:hon tupakanvastaisen kansanterveystyön maailmanlaajuiseksi horjuttamiseksi.
Tällä hetkellä tupakkayhtiöt levittävät valheellista tietoa tupakansavun vaikutuksista sekä kehitys- että teollisuusmaissa. Se on tärkeä kysymys yrityksille, sillä tupakointikieltojen eli ympäristön savuttomuuden tiedetään edistävän tupakoinnin vähentämistä ja lopettamista ja estävän tupakoinnin aloittamista.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 2/2005