Nicaragualainen Silvia Collins ei ehdi nauttia opettajan ammatin ykkösedusta.
Kun oppilaat laukkaavat lomalaitumilla, Collins istuu vuorostaan koulunpenkillä ja opiskelee kulttuurienvälisyyskasvatusta, espanjaa, kreolia – kaikkea, mitä opettaminen monikulttuurisessa yhteisössä vaatii. Kolmikymppinen Collins on mukana URACCANin yliopiston kulttuurienvälisyyteen ja kaksikielisyyteen keskittyvässä viisivuotisessa koulutushankkeessa, jota tuettiin tammikuun loppuun saakka Suomen kehitysyhteistyövaroista.
URACCANin toiminta-alue – Nicaraguan Karibian-puoleinen rannikko – kuuluu maan köyhimpiin ja vähäväkisimpiin. Muualla Nicaraguassa puhutaan siirtomaakauden jäljiltä espanjaa, mutta Karibian rannikon väestöstä puolet oppii äidinkielenään kreolin, garifunan tai jonkin alueen kolmesta intiaanikielestä.
Vuoden 1993 kielilaki takaa kaikille oikeuden omankieliseen opetukseen, mutta yksinomaan espanjankielisiä kouluja on alueella vielä paljon, ja monet joutuvat opiskelemaan itselleen täysin vieraalla kielellä. Koulupudokkaita onkin Karibian rannikolla muuta maata enemmän ja lukutaidottomia lähes kolmannes väestöstä. Eikä helppoa ole ollut opettajillakaan.
”Olen joutunut opettamaan sanakirjan kanssa”, kreolia äidinkielenään puhuva Collins kertoo.
Collins uskoo kaksikielisyyshankkeesta olevan paljon hyötyä niin opettajille kuin oppilaillekin. Sen tuloksena on laadittu opetusmateriaalia kaikilla hankkeessa mukana olevilla kielillä ja kehitetty kreolille kirjakieli. Kreolia on aiemmin käytetty vain suullisessa opetuksessa, mutta jatkossa kreolilapset saavat opetella myös kirjoittamaan omalla kielellään.
”Nyt on lapsillakin paljon helpompaa”, Collins iloitsee.
Ilonaiheita opiskeluinnon ylläpito vaatiikin. Taloudellisia kannusteita kun ei ole tarjolla maassa, jossa opettajan keskipalkka on alle 60 euroa kuussa eikä täydennyskoulutus tuo kuin muutaman lantin lisää. Collinsilla intoa riittää. Ennen nykyistä urakkaansa hän hankki viidessä vuodessa virallisen opettajan pätevyyden, niin ikään lomillaan.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 8/2005