Shiiamuslimi Paula Bahmapour (vas.), unitaari Antti Pelkola ja Tiibetin buddhalainen Maira Peränen osallistuvat uskontodialogiin ryhmässä. Helsingissä ja Turussa kokoontuu kuukausittain joukko eri uskontojen edustajia saman pöydän ääreen. Dialogipiireissä keskustellaan ajankohtaisen alustuksen pohjalta, suunnitellaan yleisötapahtumia, hiljennytään rukousaiheen ympärille ja puhutaan omasta vakaumuksesta. Ryhmät kuuluvat kansainväliseen United Religions Initiative -järjestöön (URI).
”Toimintamme auttaa hälventämään syvään juurtuneita ennakkoasenteita ja väärinkäsityksiä”, uskoo muslimi Sami El-Mahagary. Hän osallistuu URI:n Helsingin kristitty-muslimi -ryhmään, joka on järjestänyt suosittuja paneelikeskusteluja kulttuurikeskus Caisassa. Isra Lehtisen mukaan kristittyjen ja muslimien välinen vuoropuhelu on nyt erityisen ajankohtaista.
Pääkaupunkiseudulla toimii myös toinen URI:n alainen dialogipiiri, Helsingin Uskontojen Foorumi, jossa on mukana ihmisiä kymmenestä eri uskonnosta tai traditiosta.
”Piiri antaa mahdollisuuden harjoitella vuoropuhelua. Olemme huomanneet, miten tietämättämme poljemme toistemme arkoja varpaita. Ainoa tapa päästä eteenpäin on luoda sellaista luottamuksen ilmapiiriä, että uskallamme tuoda huonoltakin tuntuvia asioita esille. Keskinäisestä keskustelusta seuraa sekin, että nahka paksunee pikku hiljaa”, arvioi Baha’i-yhteisön jäsen Lars Silén.
”Tällainen foorumi on erikoinen ja tarpeellinen siksi, ettei se ole väittelyjen paikka. Kuitenkin siellä on voinut ilmaista oman kantansa. Hyvää on ollut se, ettei kukaan tahallisesti hyökkää toisen vakaumusta vastaan”, sanoo mormoni Mikko Alhovuori.
Keskinäisen kunnioituksen ilmapiirissä ihmiset oppivat arvostamaan erilaisuutta ja näkemään, että heillä on paljon yhteistä. Kunnioitus ei kuitenkaan ole sitä, että pitäisi olla kritiikitön, vaan aito dialogi on rehellistä vuoropuhelua.
Pyhän kokemus on jaettavissa
Vastaavia URI-piirejä on maailmalla nykyisin noin 300 noin 60 maassa. Mukana on satakunta erilaista uskontoa ja henkistä perinnettä sekä yhteiskunnan eri aloja. Järjestö sai alkunsa, kun kalifornialainen piispa lähti visioimaan YK:n tapaista foorumia uskonnoille.
Liikkeen mielestä ihmiset, jotka ovat inspiroituneet tekemään yhteistyötä yhteisen hyvän eteen, voivat löytää ratkaisun lopettaakseen uskonnolla motivoidun vihan ja väkivallan. Jokainen edustaa omaa itseään. Kohtaamisissa on tärkeää pitää mielessä, että vuoropuhelun osallistujien mielipiteet eivät välttämättä aina vastaa täysin heidän yhteisöjensä ajatuksia.
”Jos jokin uskonnollinen ryhmä jossakin päin maailmaa käyttää vääriä menetelmiä, niin tämä ei syyllistä meidän lähipiirimme ystäviä”, Lars Silén näkee.
URI:n toiminnanjohtaja Charles Gibbsin mukaan olennaisinta dialogipiireissä on, että ihmiset pääsevät jakamaan kokemuksiaan pyhästä. Tämä lisää kunnioitusta jokaisen vakaumusta ja pyhäksi katsomiaan asioita kohtaan.
Maira Peräselle dialogipiiri on muistuttanut siitä, että ihmisillä on luonnollinen tarve uskonnollisuuteen tai hengellisyyteen.
”Mielestäni uskonnollisten tarpeiden ja kokemusten laatu on sama riippumatta siitä, mistä traditiosta tullaan. Vain käsitteet muuttuvat”, sanoo Peränen, joka on Tiibetin buddhalainen. Hän on havainnut, että piiriläiset tietävät, mikä kenellekin on pyhää ja voivat kokea sisaruutta ja veljeyttä keskenään.
”Kun me tunnemme todella käytännön elämässä olevamme siskoja ja veljiä suuressa ihmiskunnan perheessä, vasta silloin meillä on luonnollista hyväntahtoisuutta kaikkea ja kaikkia kohtaan”, uskoo Ananda Marga -liikkeen nunna Didi Annapurna.
Piirien perusajatuksena on kaikista maailman uskonnoista löytyvä kultainen sääntö: Tee toisille sitä, mitä toivot itsellesikin tehtävän.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 5/2006