Egyptin informaatio- ja viestintäministeriö on kehitellyt electronic government -nimellä tunnettua hanketta vuosia. Tavoitteena on siirtää kaikkien ministeriöiden peruspalvelut verkkoon kansalaisten ulottuville. Idean takana on tietotekniikkamyönteinen pääministeri Ahmed Nazif.
Hallituksen verkkohankkeen kaikki tekniset sovellukset on tuottanut Egyptin johtava telekommunikaatio- ja informaatioteknologiayritys Raya Holdings.
”Hallituksen ja kansalaisten keskinäinen kommunikaatio on nyt paljon selkeämpää ja tehokkaampaa. Asiat, jotka ennen vaativat usean päivän virastoissa juoksemisen ja jopa viikkojen paperityön, hoituvat nyt nopeasti internetin välityksellä”, kertoo Raya Holdings-yhtiön varatoimitusjohtaja Ashraf Sabry.
”Hallituksen sähköinen viranomaisverkko on nyt valmis. Viimeisin lisäys on verkossa tapahtuva veroneuvonta ja veroilmoitusten täyttäminen”, Ashraf Sabry sanoo.
”Aiemmin yli puolet verovirkailijoiden ajasta kului rutiinitehtäviin, jotka nyt hoituvat sähköisesti. Nyt syntyy paitsi huikeita säästöjä henkilökuntamenoissa, myös entistä tehokkaampaa jälkeä, kun automaatio minimoi inhimilliset erehdykset.”
Teoria kaukana käytännöstä
Sähköinen viranomaisverkko on erinomainen idea. Aiheesta ei ole kuitenkaan tiedotettu riittävästi. Haastattelin pariakymmentä egyptiläistä, jotka käyttävät tietoverkkoa ja sähköpostia päivittäin ja jopa työssään. Heidän joukostaan löytyi ainoastaan yksi palvelua kokeillut.
”Olen teettänyt sähköisesti uuden henkilökortin ja uusinut auton ajoluvan. Palvelusta kuulin ensimmäisen kerran henkilökorttia hakiessani”, kertoo tietotekniikkainsinööri Monika S. Yousef.
Hän kuvailee palvelua nopeaksi ja paperityötä säästäväksi. Kun aiemmin auton ajoluvan uusiminen vei päiviä, nyt sama hoituu kolmessa tunnissa. Täyttä kympin arvosanaa uusi elektroninen palvelu ei Yousefilta kuitenkaan saa.
”Byrokratiaa on edelleen aivan liikaa. Edelleen liimaillaan postimerkkejä ja juostaan luukulta luukulle. Henkilökuntaa ei selvästikään ole koulutettu riittävästi”, Yousef kritisoi.
Tunnetuin sähköisen viranomaisasioinnin muoto Egyptissä on puhelinlaitoksen tarjoama palvelu, jonka avulla verkosta voi tarkistaa puhelinlaskunsa. Rekisteröitymällä palveluun voi myös maksaa puhelinlaskunsa sähköisesti paikalliselta pankkitililtä tai egyptiläisellä luottokortilla.
”Puhelinlaskupalvelun tiedän, mutta kuulen nyt ensimmäistä kertaa näistä muista palveluista”, kertoo valtiotieteen opiskelija Randa El Ashry.
Monet haastatelluista eivät selittämälläkään ymmärrä, mistä uudessa verkkopalvelussa on kysymys.
”Hallitusko antaisi jotain tietoja tai palveluja internetissä? No ei varmasti!”, sanoo lastentarhanopettaja Teresa Abdel Sherif.
”Käytän kyllä internetiä paljon tiedon hakemiseen. On hienoa, että Egyptissä on ilmainen internet, johon pääsee vain tavallisen paikallispuhelun hinnalla”, sanoo autististen lasten hoitoon erikoistunut sosiaalityöntekijä Ahmed Abdel Motty.
Parannettavaa sähköisessä asioinnissa löytyy ainakin yksityisyyden suojasta. Esimerkiksi Telecom Egypt- puhelinyhtiön verkkopalvelusta näkee ilman rekisteröitymistä paitsi omansa, myös kenen tahansa tuttavansa puhelinlaskutiedot viimeisen vuoden ajalta. Tiedot on periaatteessa mahdollista suojata salasanalla, mutta suojauksen voi tehdä vain puhelinlinjan haltija henkilökohtaisesti, ei esimerkiksi puhelinlinjaa käyttävä vuokralainen.
Valtaosa egyptiläisistä on kuitenkin edelleen uusien palvelumuotojen ulottumattomissa. Egyptissä arvioitiin vuonna 2005 olleen noin 4 200 000 internetin käyttäjää, mikä on noin kuusi prosenttia asukasluvusta. Egyptiläisistä noin 57 prosenttia on lukutaitoisia.
Kulttuurin aarteet talteen
Egyptin ainutlaatuinen kulttuuri- ja luonnonperintö on pian sähköisessä muodossa koko maailman ulottuvilla. Egyptin informaatio- ja viestintäministeriön alaisuudessa vuonna 2000 alkanut CULTNAT-hanke on jo tuottanut kirjojen ja CD-levyjen lisäksi Egyptin perinnettä monipuolisesti esittelevän verkkosivuston www.cultnat.org sekä Egyptin historiaan keskittyvän www.eternalegypt.com -sivuston. Verkkosivujen kieleksi voi valita englannin, ranskan tai arabian.
”Lapset ja nuoret eivät lue enää kirjoja. Tietotekniikka kiehtoo enemmän kuin kirjat. Siksi tarvitaan uudenlaisia väyliä välittää myös Egyptin omalle nuorisolle maan arvokasta historiallista perinnettä”, sanoo kommunikaatioinsinööri Omnia M. Gawish. Hän työskentelee CULTNAT-hankkeen valokuvien dokumentointiohjelmassa. CULTNAT työllistää tällä hetkellä noin 120 eri alojen ammattilaista.
”Rakastan työtäni, sillä tässä pystyn yhdistämään tietotekniikan ja Egyptin rikkaan historian”, Gawish sanoo.
Arkkitehtuuria ja urbaania perintöä kokoavan osaston johtaja, arkkitehti Malak Wahba uskoo työnsä lisäävän egyptiläisten itsetuntoa.
”Rakastan historiaa ja arkkitehtuuria, mutta myös modernia Egyptiä. Olen pahoillani, etteivät egyptiläiset enää arvosta maataan ja kulttuuriaan. Työni kautta voin auttaa egyptiläisiä näkemään tämän päivän Kairon kauneuden”, CULTNATin parissa jo kuusi vuotta puurtanut Wahba sanoo.
CULTNAT-hanke on tuottanut Egyptin historiaa ja tätä päivää esittelevän videon, jota esitetään 180 asteen Culturama-laajakangasversiona. Culturama on pysyvästi esillä Aleksandrian kaupungin kirjastossa sekä Kairon esikaupunkialueella sijaitsevassa tietotekniikkayritysten keskittymässä Smart Villagessa, jossa sitä esitetään ilmaiseksi.
”Yritämme kehittää myös kaupallista toimintaa. Culturama oli ensimmäisen kerran ulkomailla bisnespohjalta Frankfurtin kirjamessuilla kaksi vuotta sitten”, kertoo CULTNATin johtaja Fathi Saleh.
CULTNAT dokumentoi ja kokoaa myös Egyptin arkeologista, arkkitehtuurista ja luonnonperintöä sekä valokuvataiteen, musiikin, käsikirjoitusten ja kansanperinteen historiaa. CULTNAT toimii yhteistyössä Aleksandrian kaupungin kirjaston kanssa.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 9/2006