Perjantaiaamu Töölönlahdella on alakuloinen ja hiljainen. Sumu erottaa Linnunlaulun muusta maailmasta. Tunnelma on väliaikainen, mutta samalla pysähtyneen odottava – kuin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksessa.
Sää selkenee, kun käsikirjoittaja Mauri Ahola pohtii Suomen turvapaikkapolitiikkaa Linnunlaulun rinteellä kirjailijatalo Villa Kivessä. Ylen Kotikatsomo esitti kevään aikana päädramaturginsa Poikkeustila-draamasarjan, jonka tapahtumat sijoittuivat turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukseen.
Käsikirjoittaja Mauri Ahola viettää toipumisaikaa pitkän tv-projektin jälkeen. Ylen Kotikatsomo on esittänyt Poikkeustila-draaman, joka käsitteli turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta. (Kuvaaja: Natalia Baer)
Käsikirjoitustyönsä alussa Ahola yritti kuvitella draamasarjan päässään. Se ei onnistunut, joten hän päätti keväällä 2004 hakea töihin vastaanottokeskukseen. Kokemustensa ja työsuhteidensa kautta Aholasta tuli yksi harvoista pakolaisten puolesta puhujista Suomessa.
Poikkeustilaa ympäröivä keskustelu oli vilkasta niin sanomalehdissä, yleisöpalautteessa kuin keskustelupalstoilla. ”Maahanmuuttajiin hyvin kielteisesti suhtautuvat ihmiset provosoituivat jo aiheen valinnasta”, Ahola kertoo.
Eräs kansallismielinen järjestö luokitteli sarjan internetsivuillaan vaaralliseksi siitä syystä, että se opastaa katsojaa eläytymään maahanmuuttajan tilanteeseen. Tieteelliseen muotoon puettu kirjoitus argumentoi, että katsoja harhautuu vahingossa olettamaan, että maahanmuuttaja onkin yksilö eikä biologista massaa. Kirjoitus paitsi pelotti myös muutti Aholan ajattelua.
”Järjestössä ei olekaan vain kaljaa litkiviä ja öykkäröiviä skinheadeja, vaan älykkäältä vaikuttavia ihmisiä”, hän hymähtää.
Pakolaistyöntekijät antoivat sarjasta sekä hyvää että huonoa palautetta. TV-draama käsittelee ja purkaa henkilökunnan ja turvapaikanhakijoiden välisiä suhteita, ja kommentoijat pelkäsivät ohjelman leimaavan pakolaistyötä. Ahola ymmärtää, mutta myös kritisoi palautetta: kaikki tekevät virheitä, myös pakolaistyön ammattilaiset.
Luotiinko vääriä mielikuvia?
Poikkeustila sai palautetta katsojiltaan, jotka halusivat kommentoida sarjan juonikuvioita ja kirjoittaa niitä toisin. Jotkut pelkäsivät sarjan vahvistavan kielteisiä mielikuvia pakolaisista.
Koko käsikirjoitusprosessin ajan Ahola kuitenkin kuljetti mukanaan erilaisia pakolaisiin liitettyjä stereotypioita. ”En halunnut tehdä sarjassa maahanmuuttajista delfiinin kaltaisia suojelukohteita. Samanlaista porukkaa he ovat kuin mekin. Kaikilla on tekoihinsa omat syynsä.”
Työskennellessään pakolaisohjaajana Ahola haastatteli ja kirjoitti ylös lukuisia turvapaikanhakijoiden tarinoita. Tarinat olivat kuitenkin tuotantoryhmän mielestä liian kovia, ja ne jäivät tuotantoprosessin ulkopuolelle. Se oli kirjoittajalle pettymys.
”Ihmisten sietokyky olisi kuitenkin ylittynyt”, selittää Ahola. Tarinat saattavat kuitenkin päätyä vielä niteeksi.
Miksi ottaa pakolaisia?
Suomessa on vähemmän turvapaikanhakijoita kuin muissa Pohjoismaissa. Salakuljettajien matkapörssi tuntee Suomen niukan turvapaikkapolitiikan, ja matkalipun Norjaan saa Suomea halvemmalla.
Jos Ahola saisi päättää, hän lisäisi vastaanotettavien turva