”Yliopistot eivät haluaisi koskea minuun pitkällä kepilläkään”, Ranabir Samaddar naurahtaa. Calcutta Research Groupin eli CRG–tutkimuslaitoksen johtaja on tullut tunnetuksi vaihtoehtoisesta tutkimusotteestaan.
Intialainen CRG keskittyy unohdettujen ja marginaalisten ryhmien, kuten siirtolaistyöläisten ja maan sisäisten pakolaisten tutkimiseen. Samaddarin mukaan länsimainen pakolaistutkimus keskittyy liikaa lakeihin ja sopimuksiin.
Tutkimuslaitos tuo esille pakolaisen omaa kokemusta.
”Mitä tarkoittaa ihmiselle, että hän elää koko elämänsä ilman kansalaisuutta? Tai on vain puoliksi kansalainen?”
Ongelma on Intiassa tuttu. Monet lähtevät esimerkiksi köyhästä Biharin osavaltiosta töihin varakkaampaan Punjabiin. Vaikka Intia on demokratia, siirtolaiset eivät saa äänestää toisessa osavaltiossa.
CRG sai alkunsa 1990-luvun loppupuolella Kalkutan kahviloissa, joissa intellektuellit kohtaavat. Joukko pakolais- ja rauhanaktivisteja löysi yhteisen sävelen.
Kalkutta on koti monelle muualta Intiasta ja naapurimaista Bangladeshista ja Nepalista tulevalle siirtolaiselle. Länsi-Bengalissa käytävä maahanmuuttokeskustelu tuo mieleen Suomen vastaavan keskustelun: bangladeshilaisia maahanmuuttajia syytetään rikollisuudesta ja työpaikkojen viemisestä.
Samaddar uskoo, että elämä siirtolaiskaupungissa on voinut vaikuttaa hänen kiinnostukseensa pakolaiskysymyksiin.
”Totumme lapsesta asti siihen, että ympärillä on ihmisiä monista eri uskontokunnista ja etnisistä ryhmistä. Ei Intiassa ole rakennettu monikulttuurisuutta mitenkään tietoisesti.”
Samaddarin kanssa keskustellessa ei voi olla vaikuttumatta siitä, kuinka suvereenisti hän hallitsee poliittisen ajattelun klassikot ja nykysuuntaukset. Marx, Foucault ja Platon värittävät hänen puhettaan.
Samalla hän arvostelee länsimaista ajattelua omassa työssään. Hänen mielestään länsimainen politiikan tutkimus jää usein liian abstraktille tasolle. Uusimmassa kirjassaan Emergence of the Political Subject Samaddar pohtii, kuinka ihmisistä tulee poliittisesti aktiivisia.
”Miten tehdastyöläinen päättää kirjoittaa poliittisen pamfletin? Tai millä tavalla palestiinalaispoika päättää ottaa kiven käteensä ja heittää sillä poliisia? Voi lukea tuhansia sivuja länsimaisen poliittisen ajattelun klassikkoja saamatta vastauksia näihin kysymyksiin.”