Ajokortti uhkaa irakilaiskuskeja
Irak. Irakilaiset autoilijat joutuvat parin vuoden päästä hankkimaan itselleen ajokortin. Nykyään kortin hankkiminen on mahdollista, mutta vapaaehtoista.
Ajokorttiuudistuksen tavoitteena on saada tiet entistä turvallisemmiksi. Irakin terveysministeriön mukaan auto-onnettomuuksissa kuolee nykyään kuusi kertaa enemmän ihmisiä kuin poliittisen väkivallan seurauksena.
Bagdadissa autojen määrä on kaksinkertaistunut sen jälkeen, kun maahantuontirajoituksista luovuttiin vuonna 2003, The Economist -lehti kertoo. Nyt pääkaupungin kaduille ahtautuu jo 1,5 miljoonaa autoa.
Autokannan kasvu selittää vain osan liikennekuolemista. Iso syyllinen on tuoreiden autonomistajien sodan aikana oppima nopea, aggressiivinen ja kiilaileva ajotyyli. Liikennesäännöistä ei piitata.
Liikennekurin kohentamiseksi irakilaisviranomaiset ovat turvautuneet perinteiseen menetelmään: liikennepoliisien näkyvyyden lisäämiseen. Osa poliiseista on saanut työpisteekseen pään muotoisen kojun, jonka katolla keikkuu valtava muovinen poliisinhattu, lehti kertoo.
Turvavyön käyttäminenkin tuli kuljettajille pakolliseksi pari vuotta sitten. Pian myös matkustajat voivat joutua vöihin. PL.
Presidentti kehotti törsäämään lahjusrahat
Sambia. Lokakuussa järjestettävät parlamentti- ja presidentinvaalit kuumentavat Sambian poliittista ilmapiiriä. Maan tavan mukaisesti ehdokkaat turvautuvat suosionkalastelussa muun muassa äänestäjien lahjontaan.
Presidentti Rupiah Bandan mielestä lahjusten antaminen uhkaa demokratian toteutumista. ”Lahjusten antaminen on salakähmäistä korruptiota”, hän totesi maata johtavan MMD-puolueen kokouksessa tammikuussa, kertoo Daily Nation -lehti.
Lahjusten saamiseen Banda sen sijaan suhtautuu myötämielisemmin: samassa kokouksessa hän kehotti äänestäjiä ottamaan vastaan kaikki tarjotut rahalahjat.
”Jos joku ehdokas tarjoaa lahjuksia vastineena äänestämisestä, ottakaa rahat ja käyttäkää ne, mutta äänestäkää silti omantuntonne mukaan”, Banda ohjeisti.
Banda nousi Sambian presidentiksi kesällä 2008 hänen edeltäjänsä Levy Mwanawasan kuoltua yllättäen. MMD puolue valitsi Bandan ehdokkaakseen lokakuun presidentinvaaleihin jo 2009. Nimitysprosessissa hänellä ei ollut vastaehdokasta, ja sitä kritisoitiin epädemokraattiseksi. JJR.
Toyota Corollalla taivaisiin
Kenia. Gabriel Nderitu on mies, joka rakastaa lentokoneita. Niin paljon, että hän päätti rakentaa sellaisen omalla takapihallaan Nairobin lähellä.
Ohjeet löytyivät pitkällisten tutkimusten jälkeen netistä, Wikipediasta. Moottori puolestaan vanhasta Toyota Corollasta.
”Olin innoissani lentämisestä jo pikkupoikana”, Nderitu kertoo kenialaisen Citizen-televisiokanavan haastattelussa.
Hanke ei ole hetken haihattelua, vaan Nderitulta apulaisineen on kulunut yli vuosi potkurikoneen rakentamiseen. Tilaa koneessa on kahdelle.
Lentokonepajaksi muuttuneella takapihalla puolestaan on ahdasta. Siksi kone onkin koottavaa mallia. Runko mahtuu rullaamaan hyvin ulos pihaportista, ja pyrstön ja siivet voi kiinnittää koneeseen portin ulkopuolella. Siipivälillä kun on mittaa 9,5 metriä.
”Tämä on ollut osin myös pyörän uudelleen keksimistä, ei pelkästään vanhan kopioimista”, Nderitu kertoo.
Kenian ilmailuviranomaiset eivät ole olleet Nderitun hankkeesta innoissaan, ja ovat kehottaneet häntä lopettamaan lentokoneen kehittelytyöt. PL.