Artikkelikuva

Rabih Abou-Khalil: Trouble in Jerusalem

Libanonilainen Rabih Abou-Khalil (s. 1957) ei ole vain soittimensa, arabiluuttu oudin mestari, vaan myös säveltäjä ja orkesterinjohtaja, ja kaikissa rooleissaan ennakkoluuloton kokeilija.

Hänen levyillään ovat sulassa sovussa viihtyneet niin länsimaiset jazzin soittajat kuin mongolialaiset kurkkulaulajatkin, ja omintakeista fuusiota on tämä viimeisinkin. Nyt toisiinsa sulautuvat klassinen arabimusiikki ja klassinen eurooppalainen konserttimusiikki. Yhdistelmä on luonteva ja nautittava, vaikka kokonaisuuden sointiväreissä ei olekaan samanlaista rikkautta kuin Abou-Khalilin aiemmilla albumeilla. Oud soi komeasti ja muhkeana soi myös BJO, saksalainen nuoriso-orkesteri. BJO pysyy kyllä kipakoissa rytmeissä mukana, mutta improvisaation täysi puuttuminen muusta kuin ehkä oud-kuvioinneista tuo musisointiin hienoista jähmeyttä verrattuna Abou-Khalilin pienempien yhtyeiden lennokkuuteen. Oma osuutensa tähän vaikutelmaan on kenties silläkin, että sävellykset ovat elokuvamusiikkia, uusi ääniraita saksalaiseen mykkäelokuvaan Nathan der Weise. G. E. Lessingin näytelmään pohjautuva filmi puolusti uskonnollista suvaitsevaisuutta ja joutui natsien hampaisiin. Sävellystyö on Abou-Khalililta rohkea poliittinen teko.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu