Varjoteatterina esitettävä itämainen näytelmä keskeytyy lähiökoululuokan riehumiseen. Vaikka teinit vielä seuraavana päivänä uhoavat, että näytelmä oli tosi nolo, jotain siitä jää: Abulkasem.
Eljas Liinamaan ohjaamassa, ruotsalais-tunisialaisen Jonas Hassen Khemirin kirjoittamassa Invaasio! -näytelmässä ”abulkasem” alkaa elää teinien slangisanana, joka voi tarkoittaa mitä vain, kontekstista riippuen. Näytelmän edetessä abulkasem tunkeutuu baarielämään, opiskelijamaailmaan, terroristijahtiin ja oleskeluluvattoman siirtolaisen loputtomaan odotukseen.
Hauska, vauhdikas ja letkeän kantaaottava Invaasio! on Teatterikorkeakoulussa opiskelevan Liinamaan, 30, taiteellinen opinnäytetyö.
”Abulkasem on monta asiaa. Se voi olla itsetuntoa luova identiteetti, yksilön hallittavissa oleva voimavara, mutta myös pelottava, tuhoava leima”, Liinamaa analysoi.
Invaasio! -näytelmän voi nähdä kannanottona medioissa käytävään maahanmuuttokeskusteluun. Maahanmuuttaja on katsojasta riippuen terroristi, kulttuurinsa uhri, identiteettiongelmainen, muttei koskaan vain ruotsalainen tai suomalainen.
”Khemirin teksti täräytti, siinä on pirun ovela rytmi ja mustaa huumoria”, Liinamaa kehuu.
Khemiriltä on aiemmin suomennettu kaksi romaania, palkittu ja kohuttu esikoisteos Ajatussulttaani sekä Montecore – uniikki tiikeri.
Liinamaa ei yrittänyt sovittaa näytelmää Suomen oloihin, vaikka miettikin sitä pitkään.
”Arvelin, että Ruotsin tilanne on täällä tarpeeksi tuttu, jotta näytelmä tulee ymmärretyksi. Eikä teksti ole sellaisenaan vielä totta Suomessa. Olisi ollut ylimielistä väittää, että olemme samalla tasolla maahanmuuttokysymyksissä kuin Ruotsi, jolla on meitä paljon pidempi maahanmuuttaja- ja integraatiohistoria.”
Ratkaisu on onnistunut. Ruotsalaisuus tuo näytelmään oman, kiinnostavan lisänsä, mutta teemojen universaalisuus säilyy.
Jonas Hassen Khemiri: Invaasio! Kansallisteatterin Omapohjassa 19.12.2012 asti.