Artikkelikuva
Los Invisibles

Paha venäläinen vai jalo villi?

Cinemaissi-festivaali painottaa, että elokuvien tapa esittää ihmiset tietyssä roolissa vaikuttaa siihen, mitä katsojat heistä ajattelevat.

Yhdeksättä kertaa järjestettävä Cinemaissi-festivaali tarjoaa taas lokakuisessa Helsingissä huiman kattauksen Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen elokuvaa. Sen lisäksi festivaali hellii oheisohjelmistollaan.

Pitkälti Helsingissä asuvien siirtolaisten intohimosta syntyvällä festivaalilla pohditaan nyt ensimmäistä kertaa sitä, miltä maahanmuuttaja näyttää suomalaisessa elokuvassa.

Onko se Aki Kaurismäen Calamari Unionissa, Laitakaupungin valoissa ja Arielissa tapaamamme venäläinen pahis?

Vai onko se Saara Cantellin Kohtaamisia-elokuvan hyväsydäminen lähihoitaja? Tai Neil Hardwickin Jos rakastat -elokuvan söötti nuorukainen, vai Aku Louhimiehen Vuosaaren afrikkalaistaustainen lähiöpoika?

Festivaalin tiedotteessa painotetaan, että elokuvien tapa esittää ihmiset tai kansat tietyssä roolissa vaikuttaa siihen, mitä katsojat heistä ajattelevat.

Suomalaisissa elokuvissa maahanmuuttaja nähdään edelleen jokseenkin stereotyyppisissä rooleissa: eksoottisena ulkomaalaisena, pahiksena, jalona villinä, avuttomana avuntarvitsijana.

Seminaarissa keskustellaan tästä asetelmasta elokuvanäytteiden pohjalta. Mukana keskustelemassa ovat muun muassa ohjaajat Dome Karukoski ja Saara Cantell, kansanedustaja Jani Toivola, Lens Politica -festivaalin perustaja Alejandro Pedregal ja Latinalaiseen Amerikkaan erikoistunut elokuvatieteilijä Tarmo Hotanen.

Toinen festivaalin keskusteluista käydään seksuaali- ja sukupuolioikeuksien ympärillä. Festivaalin ohjelmistossa nähdään argentiinalaisen Javier van de Couterin elokuva Mia (2011), jonka pääosaa esittää Camila Sosa Villada. Hän matkustaa Suomeen upouudella passilla, johon hänen sukupuolekseen on merkitty nainen. Näytöksen jälkeen sukupuolenkorjauksen läpi käynyt näyttelijä kertoo omista kokemuksistaan.

Amnestyn kanssa yhteistyössä on toteutettu kolmen ihmisoikeusaiheisen elokuvan kokonaisuus Ääni rohkeudelle! Näistä yksi on meksikolaisen Gael Garcia Bernalin ohjaama Los Invisibles (2010), toinen ecuadorilaisen Eriberto Gualingan Los hijos del Jaguar (2012). Sarayaku-yhteisöä edustava Gualinga vierailee festivaalilla. Hän kertoo elokuvastaan ja sarayakujen taipaleesta ihmisoikeustuomioistuimen edessä.

Paneelikeskustelu maahanmuuttajien kuva suomalaisessa elokuvassa. 19.10. klo 12.30 Ateneum-salissa (Ateneuminkuja 3, Helsinki). ­Elokuva Mía 18.10. klo 21 ja keskustelutilaisuus klo 22.45 Andorrassa (Eerikinkatu 11), Ääni rohkeudelle! 12.10. klo 13.30 alkaen Bio Rexissä (Mannerheimintie 22–24). Lisätietoja: www.cinemaissi.org

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu