New Yorkissa asuvan palkitun nykytaiteilija Alfredo Jaarin ensimmäinen suurnäyttely Suomessa – melko kiinnostavaa. Aiheet kuten median nälän ja tautien täyttämä Afrikka-kuvasto tai Vietnamin venepakolaiset – kiinnostavaa. Edelliset yhdistettynä vuosikymmenten tutkivaan taiteelliseen työhön ja rohkeuteen näyttää globaali maailma epäkohtineen – hurjan kiinnostavaa!
Chilessä vuonna 1956 syntynyt Alfredo Jaar on kansainvälisesti palkittu nykytaiteilija. Jaarin töiden laajuus on huimaava, eikä mies selvästikään arastele suuria aiheita: kun Jaar viime syyskuussa esitteli Kiasmassa töitään, hänen lauseissaan vilkkui sanoja kuten Osama bin Ladenin kuolema, Augusto Pinochet, aids, Aung San Suu Kyi, venepakolaiset, Ruandan kansanmurha. Ja maita kuten Intia, Chile, Yhdysvallat – ja Suomi.
Jaar osallistui Suomessa Ars95-näyttelyyn teoksella One Million Finnish Passports, joka kritisoi Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Teos sai alkunsa havainnosta, jonka taiteilija teki 1990-luvun katukuvasta: kaikki ihmiset näyttivät samanlaisilta. Sinisten passien kollaasi kuvastaa niiden turvapaikanhakijoiden määrää, joille olisi kuulunut turvapaikka, jos Suomi olisi toivottanut tervetulleeksi erilaiset ihmiset. Toinen Jaarin Suomeen sijoittuvista projekteista on Dear Markus, joka sai alkunsa vuonna 2010 Turun saaristossa.
Yksi Jaarin kuuluisimmista töistä on The Rwanda Project. Installaatioon kuuluu 21 eri osiota. Yksi niistä, Nimetön (Newsweek) -teos koostuu aikakauslehti The Newsweekin kansista vuodelta 1994. Samanaikaisesti kun maailma katseli kansikuvia Jacqueline Kennedy Onassiksesta, lihaksikkaista jalkapallonpelaajista ja Mars-planeetasta, Ruandassa tapettiin yli miljoona ihmistä.
Nykytaiteilijan tausta on arkkitehtuurissa, ja se näkyy hänen töissään sekä tavassa, jolla ne asettuvat tilaan. Kiasmaan Jaarin näyttely levittäytyy 11. huhtikuuta alkaen.
Tonight No Poetry Will Serve -näyttely Helsingissä nykytaiteenmuseo Kiasmassa 11.4.–7.9.