Indonesiassa miljoona alle 16-vuotiasta lasta sytyttää savukkeen päivittäin. Keski- ja Lähi-Idässä lähes 40 prosenttia aikuisväestöstä on hälyttävän ylipainoisia ja Kiinassa naisten tupakoinnista ja juomisesta on tullut trendi.
Maailman terveys käy läpi dramaattista muutosta, kun ensimmäistä kertaa historiassa enemmän ihmisiä elää kaupungeissa kuin maaseudulla. Elintason kohentumisen myötä diabetes, syövät, keuhko-, sydän- ja verisuonisairaudet ovat ilmaantuneet myös kehittyviin maihin. Maailma lihoo lukuun ottamatta Saharan eteläpuolista Afrikkaa.
Maailman terveysjärjestön WHO:n konferenssissa Genevessä korostettiin toukokuussa, että ei-tarttuvat elintapasairaudet tappavat jo enemmän kuin epidemiat: yli 36 miljoonaa ihmistä vuosittain.
Tupakkayhtiöt koukuttavat tietämättömiä
Suurin osa huonojen elintapojen aiheuttamista kuolemista tapahtuu köyhissä tai keskituloisissa maissa. Niiden terveysjärjestelmillä ei aina ole varaa hoitaa sairastuneita.
Taustalla piilevät myös neljä länsimaille tuttua riskiä: tupakointi, alkoholi, epäterveellinen ruokavalio ja vähäinen liikunta.
Elintarvike- ja tupakkayhtiöitä on kritisoitu siitä, että ne ovat kohdistaneet kampanjoitaan maihin, joissa terveystietoa tai säätelyä ei ole. Esimerkiksi monissa Aasian maissa julkeimmat tupakkayhtiöt jakelevat koulujen lähellä sauhuja ilmaiseksi.
Kansainväliset järjestöt tekevät valistustyötä terveellisten elämäntapojen puolesta. Esimerkiksi Kansainvälinen Punainen Risti on käynnistämässä maailmanlaajuista terveyskampanjaa.
”Koulutamme parhaillaan vapaaehtoisiamme 33 maassa kertomaan yhteisöissä terveellisistä elintavoista. Työ ei ole helppoa, koska köyhimmissä maissa työskennellään pitkiä päiviä ja epäterveellinen ruoka on halvinta”, sanoo Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton Ayham Alomari.
Terveysprojekteja koordinoivan Alomarin mukaan myös valtiot pitäisi saada sitoutumaan ehkäisytyöhön. Esimerkiksi tupakointiin tehoaisivat parhaiten lakiin kirjatut kiellot ja mainonnan kiristäminen.Usein terveystiedon esteenä onkin sitkeä markkinointi tai huhut.