Kahvikuppi kerrallaan

Voiko maailmaa muuttaa ostamalla kahvia?
Reilu kauppa ry uskoo, että voi.

Järjestön toimistossa tuoksuu hyvältä, eikä ihme: huoneisto on täynnä kahvia ja suklaata, mutta myös tekstiilejä, urheilupalloja ja kukkia. Notkuvien hyllyjen viesti on selvä: Reilu kauppa on kaikkialla.

”Edustamme täällä Suomessa niitä 1,5 miljoonaa kehitysmaiden pienviljelijää ja suurtilojen työntekijää, jotka ovat mukana Reilussa kaupassa”, kertoo tiedottaja Sanna Räsänen. Järjestö sertifioi tuottajia, jotka sitoutuvat esimerkiksi luopumaan lapsityövoimasta ja maksamaan työntekijöilleen vähintään lakien mukaista palkkaa.

Reilun kaupan takuuhinta pelasti monia kahvinviljelijöitä 2000-luvun alussa, kun kahvin hinta romahti. Viljelijät saavat myös Reilun kaupan lisää, joka käytetään yhteisön hyväksi kaivoihin, sairaaloihin ja kouluihin.

Suomessa Reilu kauppa tuo yhteen eettisiä tuotteita ja kuluttajia. ”Järjestämme kahvin maistajaisia, missä suuret tilaajat saavat tutustua Reilun kaupan kahveihin. Palmiankin työvoimaravintoloissa juodaan meidän kahviamme.”

Reilun kaupan suurimpana saavutuksena Räsänen pitää julkista keskustelua tuotannon eettisyydestä.

”Reilu kauppa on saavuttanut varsin valtavirtaistuneen aseman nopeasti. Yritysten on pakko kiinnittää huomiota tuotteidensa alkuperään.”

Myös julkinen valta on alkanut ottaa eettiset kysymykset huomioon hankinnoissaan. Näin kävi esimerkiksi Ranskassa, missä postilaitos pukeutuu nykyään Reilun kaupan puuvillaan. Ongelmia kuitenkin on.

”Suurimpia haasteita on vaikkapa puuvillan tapauksessa luoda kysyntää länsimaissa. Viljelijät odottavat meiltä paljon ja pelätään, ettei olla odotusten arvoisia.”

Toinen suuri huoli on globaali: pelätään viljelyn tulevaisuuden puolesta. Suuri osa maailman pienviljelijöistä tekee rankkaa työtä ja elää äärimmäisessä köyhyydessä. Miten käy, jos heidän lapsensa päättävätkin muuttaa kaupunkiin, eikä sielläkään ole töitä?

”Se aiheuttaa epävakautta. Tällainen ilmiö on osatekijänä esimerkiksi Syyrian tilanteeseen,” Räsänen selittää. Tätä Reilu kauppa yrittää ehkäistä. Kaakaonviljelijät jatkavat työtään vain, jos se on heille kannattavaa.

Useimmat kehitysyhteistyöjärjestöt haluavat pohjimmiltaan tehdä itsensä tarpeettomiksi, eikä Reilu kauppa ole poikkeus.

”Todellinen tavoitteemme on, että tuotantoketjun kaikissa portaissa eettisyys olisi itsestään selvää.”

Reilu kauppa uskoo lompakolla äänestämiseen. Järjestön motto on: ”Muuta maailmaa ostos kerrallaan”.

Pienillä teoilla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia, eikä kysymys ole, voiko kahvipaketti muuttaa maailman. Kysymys on: mitä kahvia teillä juodaan?

Reilu kauppa ry:

perustettu: 1998

Motto: Muuta maailmaa ostos kerrallaan.

Jos järjestömme olisi eläin: Kirahvi, koska sillä on suuret silmät, se kurottaa korkealle ja näkee pitkälle.

Lisätietoja: http://www.reilukauppa.fi/

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu