Artikkelikuva
Teatr.docin 150 Reasons Not to Defend Our Motherland -näytelmä käsittelee arvojen ja periaatteiden kestävyyttä.

Maailmanlopun sananvapautta

Korjaamon teatterifestivaalilla kuullaan epäkuolleita ja nähdään Konstantinopolin tuho.

Kulttuuritehdas korjaamo tarjoilee taas teatterielämyksiä Stage-festivaalillaan. Ulko- ja kotimaiset teatteriryhmät puivat ajankohtaisia teemoja ilmaisunvapaudesta dystopioihin.

Moskovalainen teatteriryhmä Teatr.doc esittää festivaalilla peräti kaksi näytelmää. Kotimaansa valtaapitävissä paheksuntaa herättänyt ryhmä ei epäröi käsitellä vaikeita aiheita: korruptiota, terrorismia ja Venäjän johtoa. Ilmaisunvapauden puolesta otetaan voimakkaasti kantaa. Motokseen porukka on valinnut uhmakkaan: The theatre that isn’t afraid, Teatteri joka ei pelkää.

Teatr.docin Bolotnaya Square Case kertoo vuoden 2012 suurmielenosoituksesta Moskovassa, joka johti 27 ihmisen pidätykseen. Dokumentaarinen näytelmä perustuu heidän lähipiirissään tehtyihin haastatteluihin. Ravisteleva teos puolustaa sananvapautta ja hyökkää sortoa vastaan. Myös informaatioähkyinen nykymaailma saa osansa.

150 Reasons Not to Defend Our Motherland -näytelmällä Teatr.doc taas käsittelee arvojen ja periaatteiden kestävyyttä kuvaamalla Konstantinopolin tuhoa 1400-luvulla. Ajankohtaiset kysymykset identiteetistä, kansalaisuudesta ja yhteenkuuluvuudesta ovat läsnä. Tarinaa kuljetetaan teatterin ja musiikin lisäksi aidoilla käännöksillä 1400-luvun runoista, jotka kertovat kaupungin rappion vaiheista.

Festivaalilla esiintyvät myös unkarilainen indie-ryhmä Krétakör, ruotsalainen Backa Teater ja virolainen Von Krahl Theatre.

Kotimaista tarjontaa edustavat Blaue Frau- ja Quo Vadis -teatteriryhmien lisäksi kymmenvuotispäiviään viettävä Kuriton Company, jonka esittämä Algernon tarkastelee ihmisen suhdetta luontoon. Koe-eläinhiiri Algernonista ja vaikeasti oppimishäiriöisestä Charliesta kertova näytelmä kuvaa inhimillisen sivilisaation äärimäistä hybristä, ympäristöstä irti leikkautumista ja samaan aikaan pohjatonta yhteydenkaipuuta. Näytelmä perustuu Daniel Keyesin romaaniin Kukkia Algernonille.

Kustakin näytelmästä on tarjolla myös esitys, jonka jälkeen järjestetään yleisökeskustelu. Muissa keskustelutilaisuuksissa käydään läpi muun muassa sukupuolen suhdetta maailmanloppuun sekä teatterin sensuuria ja roolia yhteiskuntakritiikin kentällä.

Epäkuolleet – kokeiluja post-apokalyptisestä ihmisyydestä -tilaisuudessa taas tulkitaan Ville Koskivaaran Epäkuolleet-tekstiä pimeässä. Maailmanlopun pubivisassa voi ottaa selvää mahdollisuuksistaan selvitä postapokalyptisessä maailmassa ja testata tietoutensa bunkkerivarustuksesta.

Korjaamo teatterin Stage -festivaali Kulttuuritehdas Korjaamolla (Töölönkatu 51 A-B, HKI) 12.–23.8.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu