Värikkäillä kuvioilla ja swahilin kielisellä sloganilla tai aforismilla eli jinalla koristettu puuvillakangas kanga on toiminut itä-afrikkalaisnaisten viestintäkanavana jo yli vuosisadan.
Kangan viestit kertovat kantajansa elämästä ja kommentoivat vaikkapa ystävien ja tuttujen tekemisiä. Paloja annetaan usein myös lahjaksi, jolloin lahjansaajalle voi välittää erityiset terveiset.
“Mungu ibariki ndoa isipate doa.” (Jumala siunaa liittoamme, jottei tielle tulisi esteitä.) “Kila la kheri nakuombea.” (Turvallista matkaa, rukoilemme puolestasi.)
Helpoin tapa kommunikoida kangalla on kietaista tunnelmaan sopiva pala lantion ympärille. Tansaniassa Arushan kaduilla kangaa tulee vastaan hameina, turbaaneina tai vauvan kantoreppuina.
Kangasta sekä ilman tekstiä kulkevasta kitengestä syntyy myös mittatilausvaatteita kuvastamaan vaikkapa asiakkaan uutta elämänvaihetta. Kanga myydään noin kolmemetrisinä paloina, joista riittää paitaan ja hameeseen.
Vaikka kangaa löytyy nykyisin joka naisen kaapista, omistettujen palojen määrä ja laatu kertovat omistajan sosiaalisesta statuksesta.
Juuri nyt tyylikkäitä tansanialaisnuoria näkee t-paidoissa ja mekoissa, joita on varioitu perinteisestä dashiki-tyylisestä kitengestä. Itä-Afrikan kangatrendit muovautuvat alueellisten ja kauempaakin tulevien vaikutteiden myötä. Yksi inspiraation lähde ovat suositut nigerialaiset musiikkivideot.
Myös kangan viestit elävät ajan hermolla. Presidentin vaalien alla viime syksynä Arushan kaduilla nähtiin poliittisen kangan aalto. Valtapuolue CCM:n kampanjahashtagilla ”#hapa kazi tu” (Vain työtä) koristeltu kanga ja oppositiopuolue Chademan logokuvioinen kanga kilpailivat kantajien määrästä.