Artikkelikuva
Intialainen kansalaisaktivisti Ashish Kothari vieraili Suomessa kehitystutkimuksen päivillä helmi-maaliskuun taitteessa.

Koe-eläimiksi myydyt apinat johtivat yhteiskunnalliseen heräämiseen – intialaisaktivisti tekee töitä utopismin puolesta

Ashish Kothari haluaa rakentaa muutosta ruohonjuuritasolta.

Muu maailma näkee Intian joko huikean talouskasvun maana tai sitten uskonnollisen kiihkoilun ja joukkoraiskausten maana”, toteaa intialainen kansalaisaktivisti Ashish Kothari.

”Nämä molemmat pitävät paikkansa – mutta on olemassa myös kolmas näkökulma Intiaan: historiamme on täynnä esimerkkejä vastarinnasta ja vaihtoehtoisesta politiikasta. Tässä suhteessa Intia on yksi harvoista maista, joka voi osoittaa maailmalle toisenlaisen tien. Ja sanon tämän ilman mitään nationalistista uhoa.”

Juuri vastarinnalle ja vaihtoehdoille Kothari on omistautunut. Hänen perustamansa Kalpavriksh-järjestö pyrkii edistämään globaaleja muutoksia ruohonjuuritasolta lähtien. Kothari vieraili Suomessa helmi-maaliskuun vaihteessa kehitystutkimuksen päivillä esittelemässä ajatuksiaan ”globaalista vaihtoehtojen kudoksesta”.

”Globaalien ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan kyllä globaalia foorumia, mutta ei vallan keskittämistä. Monet toimivat ratkaisut esimerkiksi uusiutuvan energian suhteen perustuvat nimenomaan hajauttamiselle.”

Kotharin Suomen-vierailu osui hetkeen, jolloin Intian ja Pakistanin välit olivat – jälleen kerran – jännittyneet äärimmilleen. Molempien maiden ilmavoimat tekivät iskuja toistensa maaperälle, ja Pakistan vangitsi hetkeksi alas ampumansa intialaiskoneen lentäjän.

Kothari kertoo pohtineensa jo viime vuoden puolella tuttaviensa kanssa ”puoliksi vitsillä ja puoliksi tosissaan”, että jotain tällaista voisi tapahtua Intian vaalien alla.

”Perinteisesti autoritaaristen johtajien yksi keino tulla uudelleenvalituksi on ollut ulkoisen uhkan luominen. Sen jälkeen luodaan mielikuva, että johtaja on ainoa taho, joka pystyy torjumaan tuon uhkan. On mahdotonta sanoa, oliko tämänkertainen yhteenotto tarkoituksellista, mutta ajoitus on epäilyttävän sopiva.”

Intia ja Pakistan ovat aiemmin käyneet neljä sotaa. Vaikka sapelinkalistelu ei tällä kertaa johtanut isompaan konfliktiin, pelkkä uhka kahden ydinasevaltion välisestä sodasta jättää nopeasti varjoonsa muut yhteiskunnalliset kysymykset.

”Aina kun jotain tällaista tapahtuu, vakavammat kysymykset hautautuvat sen alle. Sitä tärkeämpää kansalaisyhteiskunnan toimijoiden on pitää niitä esillä. Ei Pakistan ole aiheuttanut Intian ekologista kriisiä tai köyhyyttä.”

”Koulussa opettajani aina käskivät minua lopettamaan haaveilun.”

Intiassa on parhaillaan käynnissä parlamenttivaalit. Suuressa maassa vaalien läpivieminen kestää yli kuukauden. Ennusteiden mukaan pääministeri Narendra Modin BJP-puolue voittaa vaalit, mutta Kothari huomauttaa, että oppositiossa oleva kongressipuolue voitti viime vuoden lopulla kolmet tärkeät osavaltiovaalit.

”Jos koko oppositio pystyisi yhdistämään voimaansa yhteisen ohjelman taakse, vaalit eivät olisi Modille mikään läpihuutojuttu. Intian vaalit ovat usein yllätyksiä täynnä.”

Kothari ei ole varsinaisesti sosiaalidemokraattisen kongressipuolueen kannattaja, mutta hänelle se on selvästi pienempi kahdesta pahasta.

”Talouspolitiikassa tuskin tulisi isoja muutoksia, vaikka valta vaihtuisi. Uusliberalistista politiikkaa on harjoitettu jo kongressipuolueen johdolla 1990-luvun alusta lähtien.”

Kotharin mukaan paljon suurempi ero puolueiden välillä liittyy kulttuuri- ja identiteettipolitiikkaan. Nykyisen hallituksen hindunationalistinen ideologia on kiristänyt Intian hinduenemmistön ja muslimien sekä muiden vähemmistöjen välisiä suhteita.

”BJP on myös kutistanut merkittävästi kansalaisyhteiskunnan toimintatilaa. Modin kaudella ei ole tehty mitään uutta kansalaisoikeuksiin liittyvää lainsäädäntöä, kun taas kongressipuolueella on siinä suhteessa sentään jotain saavutuksia.”

Takavuosina Kothari pyrki vaikuttamaan Intian politiikkaan osallistumalla keskushallituksen alaisten komiteoiden työhön. Nykyhallituksen aikana yhteistyö on katkennut.

”Toisaalta koko ajatteluni perustuu vallan hajauttamiseen, joten en ole niin pahoillani siitä, että minua ei kuulla vallan kamareissa.”

Kothari varttui yhteiskunnallisesti valveutuneessa perheessä. Hänen isänsä oli maineikas yhteiskuntatieteilijä Rajni Kothari.

Nuorelle Ashishille yhden sysäyksen kohti aktivismia antoivat eläinoikeuskysymykset: Intia vei aiemmin apinoita Yhdysvaltoihin koe-eläimiksi. Toinen tekijä olivat omassa lähiympäristössä tapahtuneet muutokset.

”Vartuin New Delhissä, joka muuttui jatkuvasti saastuneemmaksi. Yksi merkittävä kaupunkimetsä, johon meillä oli tapana mennä linturetkille, tuhottiin lisärakentamisen tieltä.”

Kothari korostaa, että synkkien uutistenkin keskellä on ylläpidettävä toivoa ja uneksittava paremmasta maailmasta.

”Koulussa opettajani aina käskivät minua lopettamaan haaveilun. Mutta minusta yksi tärkeimmistä asioista on visiointi, haaveilu, utopismi. Sille on annettava aikaa – ja sitten kun visiot on visioitu, ryhdytään miettimään, miten niistä voi tehdä todellisuutta.”

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu