”Yksi seitsemän viljan aamusämpylä”, Wisam Elfadl tilaa kalliolaisessa kahvila Melissä.
”Mitä enemmän viljoja, sen parempi”, hän sanoo nauraen ja antaa sitten tilausvuoron Mire Mrouélle.
Täällä bosnialaisiin leivonnaisiin erikoistuneessa kahvilassa ystävät ja työkaverit tekevät usein töitä. Kaksikolla on yhteinen Islamia queeristi -hanke. Parhaillaan Elfadl ja Mroué viimeistelevät podcastiaan ja toimittavat ensi vuonna julkaistavaa kirjaa, jonka kirjoittajat ovat pääosin sateenkaariyhteisöön kuuluvia muslimeja tai muslimitaustaisia ihmisiä. Joukossa on entisiä muslimeja, jotka ovat irtisanoutuneet islamista täysin. Kaikkia tekijöitä yhdistää halu haastaa patriaarkaalista tapaa tulkita islamia.
Koraanissa ei lue mitään sellaista, jonka mukaan seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus olisi islamin vastaista.
Viime vuodet Elfadl ja Mroué ovat rakentaneet yhteisöä, jossa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien muslimien ja muslimitaustaisten ihmisten olisi helpompi hengittää.
SATEENKAARISANASTOA
Lhbtiq Lyhenne sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä: lesbot, homot, bi-
seksuaalit, transsukupuoliset, inter-sukupuoliset ja queer-ihmiset.
Queer Sateenkaari-ihmisten omaksuma nimitys itsestään (engl. outo,
epätavallinen).
Patriarkaatti Yhteiskuntajärjestys, jossa miehet ja maskuliinisuus ovat hallitsevassa asemassa.
Mire: Kun tutustuimme, olin erityisluokanopettajana
Espoossa. Siitä on jo kymmenen vuotta.
Wisam: Opiskelin siihen aikaan kulttuurintuottajaksi ja olin töissä Helinä Rautavaaran museossa.
M: Ystävyytemme parhaita puolia on mahdollisuus käydä syvällisiä keskusteluja aiheista, joista ei ihan jokaisen kanssa pysty puhumaan. Alusta asti olemme puhuneet identiteetin monikerroksellisuudesta, muun muassa queeriydestä ja henkisyydestä.
W: Pystymme katsomaan hengellistä yhteisöämme sekä queer-piirejä kriittisesti, koska kuulumme molempiin. Identiteeteissämme risteytyy samoja aineksia: kielen, uskonnon ja queeriyden teemoja.
M: Ensitapaamisemme oli kyllä kaukana mukavasta.
W: Se hävettää minua yhä. Tulin Helsingin Hakaniemeen Rytmibaariin tapaamaan ystävääni. Sinä olit hänen seurassaan, en ollut koskaan nähnyt sinua.
M: Olin järkyttynyt juuri tapahtuneen asian vuoksi ja sinä vain nauroit, kun yritin kertoa siitä ystävälleni, jonka me molemmat tunsimme. Silloin ajattelin, kuka tuo pelle oikein on.
W: Näin, että olet vahvassa tunnetilassa, ja aloin hermostuksissani nauraa. Se on minulle tyypillistä. Monet ihmissuhteeni alkavat jotenkin oudosti. Anteeksi.
M: Olet saanut anteeksi jo kauan sitten. On myös ehkä jo selvää, että kuvani sinusta on muuttunut. Olemme nykyään ystäviä ja teemme töitä yhdessä.
W: Olet ensimmäisiä tyyppejä, jonka kanssa päädyin syvällisiin identiteettikeskusteluihin.
M: Myöhemmin ilmeni, että olemme käyneet Helsingin Kannelmäessä samaa koulua, mutta emme muista toisiamme, koska olimme eri pihoilla.
W: Meissä on paljon samaa. Muun muassa se, että olemme molemmat kasvaneet Suomessa muslimiperheissä.
M: Se on totta, vaikka muslimitaustamme ovat hyvin erilaiset. Sinun perheesi on sunnalainen, minun perheeni on moniuskoinen, kristitty ja shiialainen. Sinä kävit islamin oppitunneilla koulussa ja moskeijassa, minä en. Meillä islamiin liittyvät keskustelut käytiin enemmänkin perheen ja sukulaisten kesken. Suhteeni uskoon oli jossain määrin henkilökohtaisempi, kun taas teillä se oli yhteisöllisempi.
W: Juuri näiden asioiden takia meillä on riittänyt keskusteltavaa. Tajusin nopeasti, että minulla ei ole varaa menettää tätä tyyppiä. Pidän ihmisistä, jotka kuuntelevat, mutta elämässä on hyvä olla myös niitä, jotka haastavat.
Minulle oli tosi tärkeää löytää ystävä, jonka kanssa voin kyseenalaistaa perinteisiä ajatustapoja ja esittää keskeneräisiäkin keloja.
M: Tunne on molemminpuolinen. Haastamme hyvällä tavalla toisiamme.
Me emme neuvottele siitä, voiko queer- tai trans-henkilö olla muslimi. Meille on selvää, että voi.
Islamia on aina tulkittu monin tavoin, vaikka se halutaankin esittää muuttumattomana.
Wisam: Uskonto on aina ollut minulle voimavara. Ymmärrän, että queer-piireissä suhtaudutaan uskontoihin epäillen, koska uskonto on joskus valjastettu sortoon. Vallassa olevat ihmiset ovat demonisoineet uskontoa, jolloin se on luonut pelkoa ja turvattomuutta.
M: Uskontoon ja henkisyyteen liittyvät mielikuvat ovat useimmiten hyvin yksiulotteisia. Silti minäkin ymmärrän sateenkaariyhteisöissä ilmenevää epäilyä uskontoja kohtaan. Lhbtiq-henkilöt ovat hyvin pitkään joutuneet kokemaan – ja kokevat yhä – systemaattista syrjintää eri uskonyhteisöissä. Mitä islamiin tulee, Suomessa ei vieläkään ole sateenkaari-ihmisille avointa moskeijaa. Se on vain yksi esimerkki syrjinnästä. Suomessa on paljon muslimeita, joiden mielestä homous ei ”kuulu islamiin” tai muslimi ei voi olla transsukupuolinen. Se on surullista, mutta myös mielenkiintoista. Koraanissa ei lue mitään sellaista, jonka mukaan seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus olisi islamin vastaista. Siitä huolimatta muslimiyhteisöjen cis-heteronormatiivisuus on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Me emme neuvottele siitä, voiko queer- tai trans-henkilö olla muslimi. Meille on selvää, että voi. Islam on elävä, muuttuva ja monimuotoinen uskonto ja perinne. Sitä on aina tulkittu monin tavoin, vaikka se halutaankin esittää muuttumattomana.
Wisam: Yhteistyömme alkoi, kun olin tutkimusavustajana Helsingin yliopiston hankkeessa, joka tutki musliminuorten sinnikkyyttä ja identiteettiä. Tuotimme nuorten kanssa taidenäyttelyn nimeltä Numur – Islam ja minä.
Hanketta vetivät valkoiset ei-muslimit. Pelkäsin, että projekti keskittyisi liikaa islamin konservatiivisiin tulkintoihin, jos en saisi Mireä mukaan.
M: Olin silloin Tukholmassa opiskelemassa arabian kieltä ja Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän tutkimusta. Vietin aikaa myös Libanonissa. Olin otettu näyttelykutsusta.
W: Pidin teoksistasi, joissa glitterillä päällystetyt sateenkaariliput liehuivat. En ollut nähnyt kenenkään Suomessa käsittelevän taiteessa islamin ja sateenkaarikansan teemoja.
M: Kannustuksesi ja tukesi merkitsivät minulle paljon. Kuten sanoit, olin aika yksin teemojeni kanssa. Tuolloin Numur-näyttelyn aikana lhbtiq-inklusiiviset islamin tulkinnat tulivat puheeksi ja johtivat siihen, että käynnistimme Islamia queeristi -hankkeen. Päätavoitteenamme on lisätä lhbtiq-inklusiivisiin ja antipatriarkaalisiin islamin tulkintoihin liittyvää tietoisuutta Suomessa. Haluamme myös mahdollistaa queerien muslimiäänien kuulumisen islamiin liittyvissä keskusteluissa.
W: Tutkijalta edellytetään kykyä katsoa ilmiötä ulkoapäin. Me emme voi tehdä niin. Suomi ei ole muslimimaa, mutta se on meidän kotimaamme ja yhteisömme ovat täällä. Meidän kuuluukin olla näissä asioissa sisällä.
Pyrimme rikkomaan perinteisiä narratiiveja siitä, kuka on muslimi, mikä on sateenkaari-Suomi ja ketkä siihen kuuluvat. Ja samalla vedämme rajoja itsemme suojelemiseksi.
Ensimmäisen vuoden kärsin huijarisyndroomasta ja iso osa työstä oli itseni terapoimista. On rankkaa tehdä työtä, joka kumpuaa omasta identiteetistä.
Tässä työssä yllättävät asiat triggeröivät. Kun luin, miten islamin uskonto levisi Afrikkaan, aloin käydä läpi omaa historiaani. Synnyinmaassani Sudanissa pääkieli on arabia, mikä tarkoittaa, että se on tullut sinne kolonialismin kautta. Aloin miettiä, miten vähän perinteisiä alkuperäiskieliä Pohjois-Sudanissa on säilynyt. Ihmisten käsitys kotimaan historiasta alkaa siitä, kun islam oli jo saapunut. Islamin leviäminen ei kuulu perinteiseen Afrikan kaanoniin. On rajua, etteivät edes sukulaiseni tiedä tästä mitään.
M: Saamme rahoituksemme Koneen Säätiöltä. Ilman apurahaa työmme ei olisi tässä mitassa mahdollista. Ilman Islamia queeristi -hanketta myöskään Buraq-yhdistystä ei olisi olemassa, eikä yhteisömme toiminta olisi näin järjestäytynyttä. Vaikka yhdistyksen toiminta on vielä pientä, on se saanut hyvän vastaanoton. Jäsenmääräkin kasvaa tasaisesti. Tässä on paljon, josta olla kiitollinen.
Wisam Elfadl
Kulttuurituottaja, Buraq ry:n ja Wasla-kollektiivin perustaja
Harrastaa merenrannalla kävelyä ja lukemista.
Ihailee Miressä pikkutarkkuutta, rehellisyyttä ja empatiakykyä
Muut eivät ehkä tiedä, että Mire on radikaali, jota ei hävetä mikään. Hän
on rehellinen omille tunteilleen eikä siedä ihmisiä, jotka nuolevat toisten
takapuolta.
Mire Mroué
Islamia queeristi-hankkeen ja Buraq ry:n perustaja
Harrastaa brasilialaista jujutsua ja joogaa.
Ihailee Wisamin joustavuutta ja multitasking-kykyä, mutta ennen kaikkea
hänen lempeyttään ja radikaalia rehellisyyttään. Kaikki eivät kykene siihen
suoruuteen, johon Wisam kykenee. Wisam on myös tosi hauska.
Muut eivät tiedä, että meillä on Wisamin kanssa sama kuumerkki.