Suomalaiset käyttävät enää vain kymmenyksen median parissa viettämästään ajasta erilaisten painettujen viestintävälineiden parissa, selviää Tilastokeskuksen tilastosta. Lukuun sisältyvät kaikki sanoma- ja aikakauslehdet sekä kirjat.
Sähköisiin viestimiin lukeutuvat puolestaan televisio, radio ja internet, ja niiden parissa aikaa kuluu loput 90 prosenttia.
Yhteensä kaikkien viestintävälineiden parissa kuluu keskimäärin mittavat yhdeksän ja puoli tuntia vuorokaudessa. Lukuun saattaa vaikuttaa suurentavasti se, että tutkimuksen aineisto kerättiin koronavuonna 2020.
Median parissa kuluvista tunneista internetissä vietetty aika on jo kahmaissut yli puolet, 52 prosenttia. Internetissä kulutetaan kuitenkin myös perinteistä mediaa: Tilastokeskuksen mukaan alle 64-vuotiaista netinkäyttäjistä yli 90 prosenttia lukee verkkolehtiä.
Yli kaksi kolmasosaa internetin käyttäjistä oli nähnyt tutkimusta edeltävän kolmen kuukauden aikana netissä sisältöjä, joita pitivät epätosina tai todennäköisesti epätosina.
Mitkä tahansa sivustot eivät myöskään suomalaisille kelpaa. Vuonna 2021 Tilastokeskus keräsi ensimmäisen kerran tietoja internetissä havaituista valeuutisista ja niiden tunnistamisesta.
Tulokset ovat lohdullista luettavaa. Yli kaksi kolmasosaa internetin käyttäjistä oli nähnyt tutkimusta edeltävän kolmen kuukauden aikana netissä sisältöjä, joita pitivät epätosina tai todennäköisesti epätosina. Nuorista 16–24-vuotiaista jopa 84 prosenttia huomasi verkossa valeuutisia. Suomalaisista kolme prosenttia ei käytä internetiä ollenkaan.