Artikkelikuva
Turistin lomakokemuksen mahdollistavat usein kymmenet lomakohteiden työntekijät.

Maailman Kuvalehden DocPoint tärpit: kuka pesee pyykkisi lomakohteessa?

DocPointin tarjonnassa on tänä vuonna kiinnostavia elokuvia, jotka näyttävät kahden maailman törmäyksestä syntyvän ristiriidan.

Alkuvuoden DocPoint-festivaali esittelee useamman elokuvan, jossa käsitellään turismiteollisuuden valtarakenteita.

Yksi elokuvista on Vista Mare (2023), Julia Gutwenigerin ja Florian Koflerin ohjaama ja käsikirjoittama dokumentti Italiasta. Runollisessa ja surrealistisessa elokuvassa seurataan Adrianmeren rannalla olevan lomakohteen rakentumista.

Kamera seuraa hyvin läheltä kausityöläisiä, yhä uusia matkailualan toimenkuvia paljastaen: miestä, joka ohjelmoi läppäriltään aurinkovarjojen avautumisen, naisia, jotka ompelevat varjojen kankaat, kaivurikuskeja, jotka kauhovat meren pohjasta hiekkaa rannan kasvattamiseksi, naisia, jotka petaavat ja siivoavat hotelleissa, rannalla kärryineen kulkevia jäätelö- ja korukauppiaita, asiakkaita viihdyttäviä vesijumppaohjaajia, aurinkopetien kasaa jia, ravintolakokkeja ja tarjoilijoita, matkaesitteiden tekijöitä.

En ole koskaan ennen nähnyt tätä kaikkea työmäärää, mikä turismin lomakokemuksen taustalla piilee. Dokumentti näyttää, miten loma asiakkaalle rakennetaan ja miten se eroaa taustalla olevien työntekijöiden arjesta.

Festivaalilla nähdään muun muassa myös sotaturismia kriittisesti käsittelevä dokumenttielokuva Danger Zone (2023). Eri näkökulmista ja tarinoista punottu elokuva näyttää kahden maailman törmäyksestä syntyvän ristiriidan. Varakkaat, etuoikeutetut ja turvassa elävät ihmiset larppaavat vaaraa konfliktien keskelle joutuneiden ja sinne jumiin jääneiden ihmisten maailmassa.

Vita Maria Drygasin ohjaama Danger Zone on kriittinen kommentti yhteiskunnasta, jossa kaikki on ostettavissa rahalla.

DocPoint – Helsinki Documentary Film Festival 30.1.–4.2.2024

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu