Syytettyjen penkit on eristetty muusta oikeussalista lasiseinällä. Ibrahima Bah, 19, seisoo seinän takana selkä suorana, kun Canterburyn rikostuomioistuimen tuomari James avaa istunnon. Siniharmaisiin verkkareihin ja college-puseroon pukeutunutta Bah’ta syytetään laittoman maahantulon avustamisesta, eli salakuljetuksesta. Pahimmassa tapauksessa häntä uhkaa elinkautinen.
Kuukautta aikaisemmin, joulukuun 13. ja 14. päivän välisenä yönä senegalilainen Bah ja yli neljäkymmentä muuta matkustajaa nousivat kumiveneeseen Ranskan rannikolla. Mukana oli kymmenkunta yksin matkustavaa alaikäistä. Aamuyöstä veneen matkustajat lähettivät hätäviestin ranskalaiselle Utopia 56 -järjestölle, joka puolestaan toimitti hälytyksen sekä Ranskan että Englannin pelastusviranomaisille. Kun sattumalta paikalle osunut englantilainen kalastaja-alus Arcturus ryhtyi pelastustoimiin, osa kumiveneen matkustajista oli jo veden varassa. Merestä pelastettiin yhteensä 39 eloonjäänyttä ja neljä vainajaa. Kuuden muun matkustajan uskotaan kadonneen.
Hädintuskin täysi-ikäinen Ibrahima Bah joutui syytteeseen, koska poliisitutkinnan mukaan hän ohjasi haaksirikkoutunutta kumivenettä. Englannin lainsäädännön mukaan Bah siis on ihmissalakuljettaja – huolimatta siitä, että muiden matkustajien tavoin hänen tarkoituksensa oli yksinkertaisesti päästä Kanaalin toiselle puolelle Englantiin ja hakea sieltä turvapaikkaa.
Kyse ei ole ensimmäisestä kerrasta, kun englantilaiset rikostuomioistuimet käsittelevät tämän tyyppisiä tapauksia. Viime vuosina kymmeniä ihmisiä on saanut tuomion ihmissalakuljetuksesta sen jälkeen, kun heitä on Bah’n tavoin syytetty kumiveneiden ohjaamisesta. Tuomiot ovat vaihdelleet kahden ja neljän vuoden välillä.
Poliisi on etsinyt veneiden ”kapteeneja” järjestelmällisesti muun muassa lennokkien kuvaamasta materiaalista. Tätä kuvamateriaalia on sitten käytetty todisteena oikeudessa. Se, että kyseiset kapteenit ovat olleet Bah’n tavoin tavallisia turvapaikanhakijoita, ei ole ollut lieventävä asianhaara – kuten ei myöskään se, että useissa tapauksissa moottorin kahvaan on tarttunut useampi henkilö matkan aikana.
Käytäntö muuttui vasta keväällä 2021, kun hovioikeus kumosi iranilaisen Fouad Kakaein saaman kahden ja puolen vuoden vankeustuomion veneen ohjaamisesta.
”Oikeus katsoi, että maahanmuuttoa koskevassa laissa mainittu sana ’entry’ tarkoittaa maan rajojen tieten tahtoista ylittämistä, kun taas Kakaei yritti yksinkertaisesti saapua maahan”, sanoo Kakaein puolustuksesta vastannut asianajaja Canel Halil.
Toisin sanoen: Kakaein tarkoituksena ei ollut tulla maahan (engl. ”enter”) viranomaisia harhauttamalla, vaan hän yritti saapua maahan (engl. ”arrive”) kumivenettä ohjaamalla, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.
Kakaein ennakkotapauksen jälkeen useat tuomitut kapteenit vapautettiin eikä uusia tapauksia enää viety oikeuteen.
Asianajaja Halil luonnehtii asiakastaan sankariksi.
”Hän teki asian näkyväksi ja muutti samalla usean ihmisen kohtalon.”
Viime vuonna Englantiin saapui Kanaalin ylittäen 45 728 ihmistä. Luku on nousussa: vuonna 2021 saapujia oli 28 526.
Se, että Ibrahima Bah seisoo nyt Canterburyn rikostuomioistuimessa syytettynä samasta rikoksesta, josta Kakaei vapautettiin puolitoista vuotta aiemmin, johtuu viime vuonna voimaan tulleesta uudesta lainsäädännöstä. Uusi raja- ja kansalaisuuslaki (Border and Nationality Act, 2022) on tiukentanut maahantulosäännöksiä radikaalisti.
”Lakimuutos on ilmiselvää seurausta Kakaein ennakkotapauksesta”, sanoo juristi Halil.
Merkittävin muutos koskee maahantuloa. Uuden lain mukaan pelkkä pyrkimys saapua maahan ilman tarvittavaa lupaa on rikos – myös silloin kun tarkoituksena on hakea turvapaikkaa. Periaatteessa siis ketä tahansa Bah’n kanssa kumiveneessä matkustanutta henkilöä olisi voitu syyttää tästä uudesta rikoksesta.
”Näin ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi toimittu, koska katsotaan, että tällaiset syytökset eivät ole yleisen edun mukaisia”, sanoo uuden lain vaikutuksista väitöskirjaansa tekevä englantilainen lakitieteilijä. Hän ei halua nimeään julkisuuteen, koska pelkää sen vaikuttavan haitallisesti tutkimukseensa.
”Jos jokaisen saapuvan laivan kaikkia matkustajia syytettäisiin, tuomioistuimet ruuhkautuisivat päivässä”, lakitieteilijä sanoo. Viime vuonna Englantiin saapui Kanaalin ylittäen 45 728 ihmistä. Luku on nousussa: vuonna 2021 saapujia oli 28 526.
Taustalla vaikuttavat myös Brexitin seuraukset. Englanti ei enää voi soveltaa Dublin-menettelyä, jonka mukaan turvapaikkahakemus on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija on ensimmäiseksi rekistöity.
Viime vuoden lakimuutoksen taustalla on maan konservatiivinen hallitus, joka on selkeästi ilmaissut tavoitteensa vähentää turvapaikanhakijoiden määrää. Hallitus on suunnitellut muun muassa turvapaikanhakijoiden lähettämistä Ruandaan, jossa nämä oleskelisivat hakemuksen käsittelyn ajan ja jonne he myös jäisivät mahdollisen turvapaikan saatuaan. Suunnitelmat joutuivat katkolle, kun Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tuomitsi ne laittomina. Sittemmin asiaa on puitu kansallisessa oikeudessa.
Taustalla vaikuttavat myös Brexitin seuraukset. Englanti ei enää voi soveltaa Dublin-menettelyä, jonka mukaan turvapaikkahakemus on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija on ensimmäiseksi rekistöity. Englanti ei siis enää voi palauttaa turvapaikanhakijoita EU:n alueelle vaan sen on hoidettava hakemukset itse.
”Kapteenien” tuomitseminen ei kuitenkaan koske ainoastaan Englantia. Esimerkiksi Kreikassa arvellaan olevan noin kaksituhatta ihmistä vangittuna salakuljetuksesta tuomittuna. Useimmat heistä ovat pyrkineet Eurooppaan hakeakseen turvapaikkaa. Kreikan lainsäädännön mukaan salakuljetuksesta voidaan langettaa 8 vuoden tuomion jokaista matkustajaa kohtaan. Jos matkan aikana on menehtynyt ihmisiä, tuomio voidaan langettaa kuolemantuottamuksesta.
Ibrahima Bah’n kohtalo on edelleen auki. Koska oikeuteen ei löydetty ajoissa Bah’n äidinkielen, eli wolofin tulkkia, oikeudenkäynti siirtyi kesäkuulle. Siihen asti Bah pysyy tutkintavankeudessa.