Artikkelikuva
Elokuvan jälkeen Maailman Kuvalehden päätoimittaja Anni Valtonen (vas.), väitöskirjatutkija Riina Bhatia (kesk.) ja kansanedustaja Eva Biaudet keskustelivat elokuvan teemoista.

Maailman Kuvalehden leffanäytöksessä kurkistettiin 70-luvun Madagaskariin ja Ranskan siirtomaakauden vaikutuksiin

Maailman Kuvalehti näytti ennakkona ranskalaisen Robin Campillon uuden elokuvan Punainen saari (L’Île rouge) Finnkino Kinopalatsissa Helsingissä.

Maailman Kuvalehden leffaillassa nähtiin ennakkona ranskalaisen Robin Campillon uusi elokuva Punainen saari (L’Île rouge). Ennakkonäytös oli 30. tammikuuta klo 17.00-20.00 Finnkino Kinopalatsissa, Helsingissä.

Punainen saari sijoittuu 1960-1970 -luvun taitteen Madagaskariin, Ranskan siirtomaahallinnon alle. Elokuvassa seurataan Ranskan sotilastukikohdassa työskentelevää ranskalaista yhteisöä ja erityisesti Lopezin perhettä, joka elää paratiisimaista elämää kolonialismin varjon alla, mutta sotilastukikohdan ulkopuolella vallitseva todellisuus sekä poliittiset tuulet alkavat hiipiä heidän mieliinsä.

Elokuvaa on kehuttu sen kyvystä kuvata siirtomaavallan aikaista todellisuutta, ja tarina pohjaakin ohjaajan omiin muistoihin lapsuudestaan, jonka hän vietti vastaavissa olosuhteissa.

Elokuvan toisena pääosanäyttelijänä nähdään ranskalaissuomalainen, kovassa nosteessa oleva Nadia Tereszkiewicz. Elokuva ei jätä myöskään paikallisen väestön näkökulmaa näyttämättä.

Elokuva herättää ajatuksia nyt pinnalla oleviin dekolonisaatio- ja vallansiirtokeskusteluihin. Ennen elokuvaa Fingon kehityspoliittinen asiantuntija Eppu Mikkonen kommentoi elokuvan teemoja ja antoi vinkkejä sen tarkasteluun. Elokuvan jälkeen keskustelimme aiheesta yhdessä väitöskirjatutkija Riina Bhatian ja kansanedustaja Eva Biaudetin kanssa. Keskustelua veti Maailman Kuvalehden päätoimittaja Anni Valtonen.

Maailman Kuvalehden päätoimittaja Anni Valtonen toivottaa ihmiset tervetulleiksi.
Fingon kehityspoliittinen asiantuntija Eppu Mikkonen lähettää terveiset Beninistä ja esittää kysymyksiä, joiden kautta elokuvaa voi halutessaan pohtia.
Elokuva täytti salin ja herätti kysymyksiä ja yleisökeskustelua.

Synopsis:

Cannes-palkitun Robin Campillon (BPM, 2017) Punainen saari sijoittuu 1970-luvun Madagaskariin, Ranskan siirtomaakauden lopun hetkiin. Paikallisen sotilastukikohdan perheet viettävät viimeisiä päivään paratiisissa ennen paluutaan kotimaahan. Huolettomasta elämästä nauttivan Gomezin perheen kuopus Thomas seikkailee aikansa kuluksi saarella perheenjäseniään ja yhteisöään tutkaillen.

Lapsen viaton katse paljastaa kuitenkin kolonialismin haavoittaman yhteiskunnan ja sen varjopuolet. Thomasin vanhempien puolesta elämä voisi kuitenkin olla aina yhtä helppoa kuin muurien sisällä. Kuinka pitkään heidän on mahdollista sulkea silmänsä eriarvoisuudelta ja kaduilla vellovalta, päivä päivältä yltyvältä mellakoinnilta? Suomen elokuvasäätiö on tukenut tämän elokuvan maahantuontia.

Elokuvan trailerin näet täältä: https://youtu.be/dxfk45bVKl8

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu