Muslimiperhe on varannut koko perheelle yhteistä aikaa. Vanhemmat ja kaksi lasta istuvat yhdessä radion ääreen. Heidän kotimaansa radion ykköskanavalta on alkamassa sivistävä ohjelma kristinuskosta. Siinä luetaan kahta kristittyjen pyhää kirjaa, Vanhaa ja Uutta testamenttia.
Tee kiehuu ja isä kehottaa lapsia olemaan hiljaa. Vanha testamentti on vaikeaselkoinen. Siinä on paljon sukuja ja nimiä. Perhe haluaa tutustua toisen uskonnon etiikan lähteisiin.
Selkeitä käskyjäkin löytyy. Samuelin kirjan kohdalla radiosta kuuluu: ”Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit.”
Mooseksen kirjan kohdalla: ”Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava.”
Perheen äiti on kiusaantunut, mutta sanoo: ”Meidän on kunnioitettava kaikkia uskontoja.”
Teinitytär menee hiljaa huoneeseensa ja twiittaa: ”Kristittyjen jumala on Isis-joukon sotapäällikkö.”
Edellinen tilanne on kuvitteellinen. Suomalaismedian yritys ymmärtää uskontojen erilaisuutta on hieno asia. Mutta jos yrityksestä seuraa yksinkertaistamista, kääntyy se itseään vastaan.
Tarve ymmärtää islamin uskoa on lisääntynyt samaan aikaan kun Isisin väkivalta on kiihtynyt.
Kumpaakaan – islamia tai Isistä – ei voi ymmärtää tyhjiössä. Nykyisellään Isis toimii lähinnä viidessä eri islaminuskoisessa maassa. Sen uhreina ovat ensi sijaisesti muslimimaiden muslimiasukkaat ja heidän perintönsä. Tämä on tärkeä ymmärtää.
Vuonna 2011 Tunisiasta alkanut arabikevät näkyi myös Egyptissä. 86-miljoonainen, aseeton kansa kaatoi diktaattorin. Vallankumouksellisten poliittiset taustat vaihtelivat. Mukana oli islamisteja, feministejä ja kansallismielisiä.
Osa kannatti liberalismia, osa vastusti kapitalismia, osa oli jotain muuta mieltä. Yli 800 egyptiläistä kuoli, tuhansia loukkaantui. Naisia ja miehiä raiskattiin. Kansa vaati vapautta.
Vaatimukset vallankumouksesta siirtyivät Syyriaan, jossa lähtökohdat olivat samankaltaisia. Siellä tilanne kääntyi silmittömäksi sodaksi.
Kun yritämme ymmärtää muslimimaailmaa ja nykypäivä muslimeita, on tärkeä tarkastella asioita niiden maantieteellisessä, historiallisessa ja poliittisessa kontekstissa. Isis toimii saarekkeissa. Se, onnistuuko ottamaan tietyn alueen sotilaallisesti haltuun, riippuu paikallisista konflikteista.
Isis on saanut kasvuvoimansa alueen monista epämääräisistä konflikteista, ei siitä, että muslimit olisivat nyt ”omaksumassa puhdasta islamia”.
Yle Radio1:ssä luetaan Koraania suomeksi. Jos sen avulla voi yrittää ymmärtää espoolaisnuoren matkaa Syyriaan, jasidien kohtaloa tai Mousolin kirjaston polttamista, käteen kannattaa ottaa myös Raamattu. Sen avulla voi yrittää ymmärtää Suomen tulevien vaalien tulosta.