Zimbabwe. Friteerattuja kananpalasia myyvän KFC:n paluu Zimbabween herättää toiveita talousvaikeuksissa rämpivässä maassa, kertoo eteläafrikkalainen Mail&Guardian. Yhdysvaltalaisen pikaruokaketjun toivotaan kertovan laajemmastakin talouden elpymisestä.
Lukuisat kansainväliset brändit ovat lähteneet Zimbabwesta viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja jokainen paluu saa ihmiset konkreettisesti tanssimaan ja laulamaan. Esimerkiksi hollantilaisen KLM lentoyhtiön ensimmäinen lento 13 vuoden tauon jälkeen otettiin Hararen lentokentällä vastaan perinteisin juhlamenoin.
KFC:n paluuta suunniteltiin jo pari vuotta sitten, mutta tuolloin hanke kilpistyi kananpoikien tuontikieltoon. Yrityksen olisi täytynyt hankkia zimbabwelaisia kananpoikia, eikä se suostunut siihen. Tuontikieltoa lobbasivat zimbabwelaiset kanojen kasvattajat, jotka pelkäsivät yrityksen tuovan halpaa siipikarjaa Brasiliasta ja Etelä-Afrikasta.
Riemun keskeltä on kuulunut happamiakin kannanottoja. Niiden esittäjät ovat ihmetelleet, miten huonosti maan asiat ovat, kun kansalaiset ovat innoissaan pikaruokaketjusta.