Artikkelikuva
Ruuhkat ovat päivittäinen riesa Ugandan pääkaupungissa Kampalassa. Arviot kaupungin asukasluvusta liikkuvat kahden miljoonan molemmin puolin.

Somesta apua Ugandan ruuhkiin

Liikenteeseen kehitetty sovellus puree ehkä korruptioonkin.

Uganda. ”Liikenneruuhkat sekä keskentekoiset ja kuoppaiset tiet ovat seurausta huonosta hallinnosta ja korruptiosta”, sanoo ugandalainen Lynn Asiimwe, 25. Hän ryhtyi tovereineen ratkaisemaan ongelmia sosiaalisen median avulla.

Asiimwe viimeistelee opintojaan Etelä-Afrikan Kapkaupungin yliopistossa ja työskentelee ohjelmistokehittäjänä Access Mobile -yhtiössä. Hänen tiiminsä kehitti vapaa-aikanaan RoadConexion-ohjelman, johon pääsee Twitterin ja Facebookin kautta.

Sovelluksen käyttäjät antavat ja saavat ajantasaista tietoa ruuhkista, tietöistä ja onnettomuuksista Ugandan pääkaupungissa Kampalassa. Arviot kaupungin asukasluvusta liikkuvat kahden miljoonan molemmin puolin.

Asiimwen tiimin taka-ajatuksena on, että kaoottiseen liikenteeseen kypsyneet ihmiset aloittavat netissä keskustelun, joka herättää päättäjät tekemään asialle jotain.

Korruptiosta seuraa kehnoja teitä

Kampalan liikenne on moottoripyörätaksien, pikkubussien, henkilö- ja kuorma-autojen sekä polkupyörien sekamelska. Monitor-lehden mukaan Ugandassa kirjattiin vuonna 2012 liki 17 000 liikenneturmaa ja kuolleita oli tuhansia.

Asiimwen mukaan korruptio on tuonut tienrakennukseen epäpäteviä yrityksiä. ”Teiden kunto romahtaa muutamassa kuukaudessa, jolloin suurista liikennemääristä seuraa jatkuvia ruuhkia.”

RoadConexionin tavoitteena on saada yhtiöt vastuuseen, hän sanoo.

Ugandan autoliiton johtaja Felix Odongkara pitää uuta sovellusta hyödyllisenä lisänä radion liikennekatsauksille.

”Ruuhkat pahenevat koko ajan. Olen asunut Kampalassa 30 vuotta, ja jokainen vuosi on edellistä pahempi”, hän sanoo

Odongkara pitää uuden sovelluksen heikkoutena sitä, että läheskään kaikilla ei ole nettiyhteyttä kotona eikä edes työpaikalla. Kaikki eivät myöskään halua raportoida liikenneoloista huonojen kokemusten vuoksi: jos kertoo onnettomuudesta poliisille, joutuu helposti epäillyksi.

RoadConexionilla on vasta 50–100 käyttäjää päivässä. ”Useimmat vain etsivät tietoa eivätkä syötä sitä”, Asiimwe harmittelee. 

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu