Kalevalan rakkaustarinoihin perustuvan tanssiteatteriteoksen ei luulisi jättävän ketään kylmäksi. Samuli Nordbergin Mahti liikkuu estoitta Jari Sillanpään tangomarkkinoilta kalevalaiseen neidonryöstöön ja arkaaisesta kilpalaulannasta parinetsintäohjelmaan.
Suomalaisuuden ytimessä siis liikutaan. Vieläkö täällä eletään arkaaisessa maailmassa? Mitä koreografi tuumaa?
”Julkinen keskustelu suomalaisuudesta ja eurooppalaisuudesta on ollut kiihkeää viimeisen parin vuoden ajan. Keskustelu jo itsessään muuttaa meitä suomalaisia. En usko, että vielä parikaan vuotta sitten kovin moni olisi uskonut, että Pekka Haavisto olisi kamppailemassa presidentinvaalien toisella kierroksella, kulkemassa vaalitilaisuuksissa puolisonsa kanssa”, Nordberg sanoo.
Hänelle itselleen suomalaisuus antaa sekä mahdollisuuksia että vastuuta.
”Omaan suomalaisuuteeni kuuluu aktiivisuus. Haluan olla aktiivinen, sillä niin asiat menevät eteenpäin – sekä omat että yhteiset. Toivottavasti mahdollisimman moni suomalainen, täällä syntynyt tai tänne jostain muualta tullut, on aktiivinen asioiden eteenpäin viemisessä.”
Mahdissa Kalevalan urokset teutaroivat impien perässä maan laidalta toiselle, intoutuvat uskomattomiin urotekoihin ja sortuvat kömmähdyksiin.
Norbergin mielestä suomalainen rakkauskin on muuttunut vuosien saatossa. ”Mutta jossakin taustalla – aika paljon tiedostamattomana – kuljetamme historiaamme. Mahdissa yritän katsoa Kalevalan kertomusten rakkausteemaa ja tulkita sitä kokemusteni läpi.”
Nordbergin mielestä vanhat kunnon soidinmenot elävät suomalaisessa miehessä yhä. Teinipojat ujostelevat ja humppavaarit heltyvät kesäyössä herkkään valssiin.
”Rakkauden toive on muuttumaton”, hän sanoo.