Piha ei näytä tavalliselta koulun pihalta. Seinustoille on kasattu lahjoituksena saatuja materiaaleja, ja talon katolla keikkuu miehiä rakennuspuuhissa. Välillä portista kurvaa tiilillä lastattu kuorma-auto purkamaan tarvikkeita.
Pohjois-Perun Trujilloon vuonna 2005 perustetussa CEP-koulussa (Corporación de Educación Popular) kaikki on vielä vähän kesken. Koulu on rakennettu tyhjästä vanhempien ja muiden talkoovoimin.
Perun koulujärjestelmään kuuluu ilmaisia valtion kouluja sekä maksullisia yksityiskouluja. Myös CEP on yksityiskoulu, mutta se on 280 oppilaalleen täysin ilmainen.
”Köyhien perheiden lapset saavat todella huonon koulutuksen. Valtion kouluissa on huonot opettajat, eikä perheillä ole rahaa koulutarvikkeisiin”, koulun rehtori ja perustaja Víctor Hugo Tumba Ortiz perustelee CEP-koulun olemassaoloa.
”Käymme sosiaalityöntekijän kanssa etsimässä oppilaita köyhimmistä perheistä. Noin puolelle lapsista koulu tarjoaa myös aamupalan ja lounaan, sillä osalla on niin pahoja aliravitsemusongelmia, että se vaikuttaa oppimiseen”, Tumba selittää.
Koulu on avoin kaikille uskontokuntaan katsomatta. Yksi koulun tavoitteista on opettaa sen oppilaille solidaarisuutta ja muiden auttamista.
Jatko kiinni lahjoituksista
CEP kerää kaiken rahoituksensa lahjoituksina. Kukin koulun neljästätoista opettajasta saa työstään vain pienen korvauksen matkakulujen kattamiseksi. Jotkut heistä tekevätkin toista työtä kouluaikojen ulkopuolella.
Lasten vanhemmat ovat sitoutuneet auttamaan esimerkiksi koulun rakennus- ja siivoustöissä. Oman panoksensa toimintaan antavat vuosittain noin 70 ulkomaalaista vapaaehtoista.
Rahoitusta pyritään myös koko ajan suuntaamaan kertalahjoituksista jatkuviin kuukausilahjoituksiin. Koululle on tekeillä myös kasvimaa, jonka tuotteita on tarkoitus käyttää paitsi oppilaiden lounaaseen myös myyntiin.
”Koulutus kuuluu kaikille. Vaikka Perussa koulutus on perustuslain mukaan ilmaista, se ei ole sitä todellisuudessa. Maksullisten koulujen ja valtionkoulujen järjestelmä johtaa vain epätasa-arvoon ja lasten tunteeseen omasta eriarvoisuudestaan.”
Perussa lain mukaan yksityiskoulujen opetuksen on vastattava virallista opetussuunnitelmaa. CEP-koulussa opetuksen pedagoginen linja on Tumban mukaan aika erilainen kuin valtion kouluissa. Yhtäkaikki se perustuu kuitenkin kansallisille opetusohjelmille, mutta pyrkii ottamaan huomioon nimenomaan köyhistä oloista tulevien lasten erityistarpeet.
Tumban mukaan paikallisten viranomaisten vastaanotto on ollut hyvä. Koululla on näkyviä sosiaalisia vaikutuksia alueella: paikallisen terveyskeskuksen tilastojen mukaan aliravitsemusluvut ovat laskeneet alueella koulun olemassaolon aikana.
Koulun vapaaehtoispohja ja sen tukijat ovat vuosien varrella vakiintuneet samalla kun koko koulun toiminta-ajatus on osoittautunut toimivaksi.
Vaikka usko koulun tulevaisuuteen olisikin vahva, koulun jatkuvuutta on silti mahdoton taata.
Koulussa jo olevat opettajat vaikuttavat motivoituneilta toimintaan, mutta uusia on Tumban mukaan ollut vaikeampi saada mukaan.
”Harvalla perulaisella on sellainen tilanne, että pystyisi tekemään työtä lähes ilmaiseksi. Nykyisistä opettajista osa on naimattomia ja asuu vanhempiensa luona.”