Maailman kauppajärjestö WTO on monille tämän lehden lukijoille tuttu. Mutta on WTO:ita muitakin. Kuten se, joka on julistanut marraskuun 19. päivän maailman vessapäiväksi. Asialla on World Toilet Organization, kansainvälinen vessajärjestö.
Vessapäivänä juhlitaan kunnollisen sanitaation tärkeyttä ja lisätään maailman tietoisuutta kahdesta ja puolesta miljardista ihmisestä, joilla ei ole pääsyä vessoihin. Joka vuosi lähes kaksi miljoonaa ihmistä kuolee puutteellisesta sanitaatiosta aiheutuviin sairauksiin.
Vessapäivä ei keskity pelkästään kehittyvien maiden saniteettiongelmiin, vaan myös rikkaiden maiden käymälät saavat ansaitsemansa huomion. Kampanja patistelee kaikkia onnekkaita vessankävijöitä käyttäytymään niissä asiallisesti ja pitämään ne puhtaina.
Vessa-asia on myös tasa-arvokysymys. Tieteellisesti on osoitettu, että naiset viihtyvät vessoissa miehiä pidempään ja joutuvat siten viettämään vessajonoissa enemmän aikaa. Kampanjan nettisivuilla esitetäänkin korjaamista vaativana epäkohtana se, ettei rakennusten suunnittelussa oteta ”naisten psykologisia tarpeita” riittävästi huomioon.
WTO kannustaa kaikkia levittämään vessasanomaa ja järjestämään oman tapahtumansa vessapäivänä.