Talouslehdet uutisoivat jo ennen finanssikriisiä, että massiivisten kaupunkimaastureiden myynti on sakannut. Uudet autot jäivät maahantuojien käsiin ja käytetyt verhoutuivat pölyhuntuun myyntihallien nurkissa – kuin häpeillen.
Samaan aikaan autonostajat rynnivät jonottamaan Toyota Priusta. Ulkonäöltään hajuttoman ja mauttoman, suorituskyvyltään keskinkertaisen auton salaisuus on pintaa syvemmällä. Hybridiautoa liikuttaa hienostunut moottori, joka yhdistelee poltto- ja sähkömoottorin parhaita puolia. Pehmeästi kiihtyvä hiljainen auto kuluttaa vähän ja päästelee hiilidioksidia polttomoottorisia kilpailijoitaan selvästi niukemmin.
Yhtäkkiä autonostajat tuntuvat menettäneen mielenkiintonsa 0-100 km/t -kiihtyvyyteen ja konepellin alla kuopiviin hevosvoimiin. Miten hitossa tässä näin on käynyt?
Autoteollisuus, patavanhoillisen öljyteollisuuden verisukulainen, vastasi kuluttajien vaatimuksiin yllättävän ripeästi. Tuotantolinjoilta alkoi rullata ekomalleja. Pienillä aerodynamiikan, voimansiirron ja renkaiden muutoksilla saatiin leikattua polttoaineen kulutusta kymmenisen prosenttia.
Miten paljon autoilun ympäristövaikutuksista pystyttäisiin nitistämään, jos insinöörit todella päästettäisiin irti?
Autotehtaiden suunnittelukammioissa käy hirmuinen kuhina. On tajuttu, että ajan pelaaminen ei ole enää ratkaisu. Autonvalmistajat lobbareineen voivat vetkutella päästödirektiivien täytäntöönpanossa vielä tovin, mutta kuluttajat eivät odota: he haluavat parempia autoja nyt, eivät kymmenen vuoden päästä.
Sosiologien mukaan asenteet muuttuvat hyvin hitaasti, niiden ohjaama käyttäytyminen vielä hitaammin. Auto puolestaan on ollut arvostelun yläpuolella vapauden ja menestyksen ja ties minkä symbolina. Ihme on kuitenkin tapahtunut.
Kun asenteet ja käyttäytyminen ovat muuttuneet silmänräpäyksessä pyhän peltilehmän suhteen, ilmiö voi toistua muuallakin. Ehkä seuraava murros nähdään talonrakentamisessa ja asumisessa: matalaenergiatalot ja maalämpö ovat yleistymässä, ja tämän vuoden alusta kiinteistönvälittäjä on velvoitettu tuomaan asuntoesittelyihin rakennuksen energiatodistuksen.
Kuka olisi uskonut vielä muutama vuosi sitten?
Julkaistu Kumppani-lehdessä 1/2009