Kairolaisen kerrostalohuoneiston ovessa on kyltti englanniksi: Avioliittoneuvontaa ja seksiterapiaa. Vieressä on silmälääkärin yhteystiedot. Naapurit ja varsinkaan alakerran nuori ovimies eivät tiedä, että varsin arkiselta, mutta itsevarmalta näyttävä huivipäinen Doktora Heba on oikeasti seksiterapeutti. Ja se silmälääkäri on hänen miehensä, jonka kanssa alansa pioneeri jakaa vastaanoton.
Mutta varmasti jonakin päivänä naapurit laskevat yksi yhteen tv-kasvon ja tomeran lääkärin välillä. Heba Qutb on tullut tunnetuksi Egyptissä esiinnyttyään satelliittikanavien seksiasiantuntijana. Egypti on suhteellisen konservatiivinen maa, jossa seksuaalisuudesta on alettu puhua vasta aivan viime vuosina. Qutb on kuitenkin onnistunut luomaan uskottavan ja vakavasti otettavan imagon: hänellä on tohtorinhatut sekä oikeuslääketieteestä että kliinisestä seksologiasta. Ja mikä tärkeintä muslimienemmistöisessä maassa: hän pohjaa väitteensä islamiin.
Qutb innostui tutkimaan seksuaalisuutta tehdessään maisterintutkintoa lasten hyväksikäytöstä. Nuori, kokematon opiskelija uppoutui raiskaajien ja pedofiilien maailmaan. ”Olin hämmentynyt kamalista asioista joita lapsille tehdään, erityisesti seksuaalisesti. Silloin ajattelin, että seksuaalisuus tarkoittaa pelkästään yhdyntää. En tiennyt seksuaalisesta hyväksikäytöstä mitään – tämä oli eräänlainen käännekohta elämässäni”, Qutb kertoo vastaanottopöytänsä takaa.
Tutkimusmateriaali herätti Heba Qutbissa paljon kysymyksiä.
”Monet seksuaalirikoksista tuomitut olivat naimisissa. Ihmettelin miksi he tekevät tätä, hehän harrastavat seksiä vaimojensa kanssa?” Väitöskirjaa varten piti käsitellä seksuaalisuutta yleisemmin ja se viitoitti tietä Qutbin kutsumukselle.
Kiehtova aihe
”Se oli niin kiehtovaa!” hän nauraa. ”Tajusin, että vaikka valmistelen lääkärin väitöskirjaa, en tiedä seksuaalisuudesta mitään. Entä muut ihmiset?” Tiedonjanoinen nuori nainen kyseli ystävättäriltään ja kollegoiltaan asiasta ja sai aina saman vastauksen: kukaan ei tiennyt.
Hän päätti ottaa asiasta selvää, ja tie vei aina toiseen väitöskirjaan saakka etäopintoina Yhdysvaltoihin. Siinä Qutb käsitteli seksuaalisuutta islamissa. Hän oli lukenut jo aikaisemmin profeetta Muhammedin elämäkertaa ja erityisesti kirjallisuutta hänen perhe-elämästään vaimojensa, lastensa ja ystäviensä kanssa. ”Löysin paljon lausuntoja seksuaalisuudesta, ja kuva oli sama kuin länsimaisissa kirjoissa. Joten tutkimukseni lähtökohdaksi muodostui näiden kahden vertailu: mikä on oikea asianlaita?”
Qutb ei osannut kuvitella mihin lopputulokseen hän päätyisi. ”Olin aika yllättynyt siitä, että tieteelliset lainalaisuudet seksuaalisuudesta ja Koraanin ja sunnan (profeetan käytäntö) kuva seksuaalisuudesta ovat hyvin samanlaiset”, Qutb esittää.
Islam ja usko ovat hyvin tärkeitä Qutbille. ”Tulin entistä ylpeämmäksi uskonnostani.” Islam suhtautuu ylipäätään kristinuskoa myönteisemmin seksuaalisuuteen, kunhan se tapahtuu avioliiton sisällä. Eräs Qutbin tunnetuimmista väitteistä on se, että islam keksi esileikin jo kauan ennen kuin siitä puhuttiin lännessä, ja hän perustaa väitteensä Koraaniin.
”Miehellä on täysi oikeus harrastaa seksiä vaimonsa kanssa, mutta hänen täytyy suorittaa esileikki, jotta naiset saavat omat oikeutensa aktissa. Väitän, että profeetta Muhammedin aikaan naiset olivat paljon tietoisempia oikeuksistaan kuin me olemme nyt.” Tämä on myös useiden muslimifeministien väite: islam on tasa-arvoinen uskonto, mutta myöhemmät oppineet vääristelivät profeetan naismyönteisen viestin.
Kukaan ei tiedä mitään seksistä
Tietämättömyys on Qutbin mukaan suurin ongelma. ”Kukaan ei tiedä mitään seksistä!” hän sanoo painottaen jokaista sanaa.
”Kaikki tietävät, miten lapsia hankitaan, mutta entäpä inhimillinen seksi? Jumala antoi meille mahdollisuuden nauttia seksistä, mutta meillä ei ole seksuaalista kulttuuria, joten meillä ei ole välineitä seksistä nauttimiseen.” Qutb päätti ottaa härkää sarvista ja alkaa itse laatia seksuaalikulttuuriopasta. ”Minua pyydetään usein televisioon tai luennoimaan ja keskityn puheessani aina seksuaalikulttuuriin; annan perustietoa seksistä.”
Tietämättömyyden suurin syy on siinä, ettei kouluissa anneta juuri lainkaan sukupuolikasvatusta. Biologian tunneilla opettajat useimmiten hyppäävät lisääntymistä käsittelevien sivujen ohi, ja siksi tietoa haetaan epätieteellisistä lähteistä kuten salakuljetetuista pornolehdistä ja nykyään yhä enemmän internetin kautta. Silloin tällöin sukupuoliopetusta on ehdotettu otettavaksi opetusohjelmaan, mutta uskonnolliset viranomaiset ovat aina älähtäneet.
Mutta uskonnollisten viranomaisten toive vaistojen sammuttamisesta on tuuleen huudettu. Vaikka esiaviollinen seksi on Egyptissä tabu, monet nuoret harrastavat seksiä ennen avioliittoa – salaa.
Vain harvat nuoret käyttävät kondomia, sillä sen katsotaan kuuluvan kaupalliseen seksiin. Ei-toivottuja raskauksia peitellään laittomilla aborteilla. Tyttöjen pitäisi periaatteessa olla neitsyitä naimisiin mennessään, ja siksi immenkalvon korjausleikkaukset ovat yleisiä – jos sellaiseen on varaa. Vaikka Egyptissä ei vielä ole paljoa hiv-tartuntoja, maassa tarvitaan kipeästi tiedotuskampanjaa paitsi aidsista myös sukupuolitaudeista.
Asteittaista sukupuoliopetusta tarvitaan
Qutbin korostaa oikean ja oikein ajoitetun tiedon tärkeyttä. ”Tieteellisesti ja uskonnollisesti esitetty valistus ratkaisee monia ongelmia, mutta se pitää esittää asteittain.” Jo kaksivuotiaalle tulisi kertoa hänen omista elimistään, ja siitä, kenellä on oikeus nähdä niitä ja kenellä ei.
Sukupuoliopetuksen pitäisi jatkua teini-iässä: ”Tytöille pitää kertoa, mitä kuukautiset ovat ja mitä seksi on, että se kuuluu rakkauteen. Kun he varttuvat, heidän täytyy tietää seksuaalisuudesta ja sukupuolielinten anatomiasta, ja miksi he ylipäätään kokevat seksuaalista halua,” Qutb listaa. Hän pitää normina nimenomaan heteroseksuaalista halua – homoseksuaalisuus on vaiettu tabu, eikä se olekaan Qutbin asialistalla.
Myös media voi olla apuna seksuaalikulttuurin luomisessa, Qutb uskoo. Vaikka mistään seksuaalivallankumouksesta ei voida puhua, viime vuosina yhä useammat elokuvat ja tv-ohjelmat ovat auttaneet egyptiläisiä keskustelemaan seksuaalisuudesta ja sen ongelmista entistä vapaammin. Suurin osa Qutbin asiakkaista kärsii lännessäkin tutuista ongelmista: liian aikaisesta siemensyöksystä ja erektio- ja orgasmiongelmista.
”Miesten suurin ongelma on ennenaikainen siemensyöksy, se on hoitoon hakeutuvien ongelma noin 90-prosenttisesti kaikkialla maailmassa,” Qutb kertoo.
”Ongelma saa alkunsa murrosiässä. Itsetyydytys tapahtuu aina salassa. Poika ei voi rentoutua, koska hän pelkää, että joku näkee. Hän tuntee aina syyllisyyttä teostaan ja yrittää siksi tehdä sen mahdollisimman nopeasti. Tämä jättää merkin pojan seksuaaliseen karttaan.”
Ongelmia erektiosta ja silpomisista
Egyptissä on julkisuudessakin käsitelty erektio-ongelmia. Silloin tällöin lehdistö kertoo, kuinka Viagraa on salakuljetettu maahan, ja lääkärit puhuvat saasteiden, tupakoinnin ja huonon ruokavalion aiheuttamista impotenssiongelmista. Egyptissä voimassa olevan islamilaisen perhelain mukaan nainen voi saada avioeron, jos mies ei pysty tyydyttämään naisen seksuaalisia tarpeita – paine suoriutua on siis kova.
Mutta naisasiakkailla on oma erityisongelmansa: Egyptissä yleinen naisten silpominen eli käytännössä klitoriksen poistaminen. Vaikka tapa on aktiivisen kampanjoinnin ja silpomisen kieltävän lainsäädännön avulla vähenemässä, edelleen lähes 90 prosenttia egyptiläisnaisista joutuu kivuliaan toimenpiteen uhriksi.
Qutb tuomitsee silpomisen. ”Kyseessä on toimivan elimen leikkaaminen, eikä kenelläkään ole oikeutta siihen. Eikä tapa ole lainkaan islamilainen,” hän muistuttaa. Silti hän ei pidä sitä kuolemantuomiona.
”Jos silvottu nainen tulee tänne, se merkitsee minulle sitä, että pariskunta ei tiedä, kuinka harrastaa esileikkiä oikealla tavalla. Väitän, että nainen ei menetä juuri mitään, vaikka onkin silvottu: ulkoinen elin on poistettu mutta hermot ovat tallella. Joten tarvitaan vain erilainen esileikki. Opetan siis miehille, kuinka se tehdään vaimolle, jotta tämä saavuttaa orgasmin,” Qutb puhelee.
Heba Qutb voi ensi kuulemalta vaikuttaa oudolta linnulta konservatiivisessa yhteiskunnassa, jossa seksistä ollaan ennen puhuttu vain kuiskaten. Qutb kertoo, että varsinkin miesasiakkaat saattavat arkailla ensimmäisellä käyntikerralla, mutta tottuvat pian seksologin asialliseen ilmaisutapaan. Juuri hänen suorasukainen tyylinsä on tehnyt hänestä suositun. ”Puhun seksistä kuin politiikasta,” hän tokaisee hymyillen. ”Loppujen lopuksi miehet tottelevat paremmin ohjeita; ovat ehkä huolissaan miehisyydestään – se on hyvin tärkeä asia!” Qutb nauraa.
Vaikka tyttönä Qutbilla oli varmasti erilainen tulevaisuuden unelma, on selvää, että hän unelma-ammatissaan. ”Olen aina hyvin imarreltu saadessani tehdä tätä työtä, olla seksuaalisuuden pioneeri Egyptissä.”
Julkaistu Kumppani-lehdessä 6-7/2006