Kansainvälisen investointisopimuksen MAI:n neuvotteluissa teollisuusmaiden taloudellisen yhteistyön järjestössä OECD:ssa huhtikuussa päätettiin jäädyttää sopimusneuvottelut puolivuotiselle tauolle, jonka aikana jäsenmaiden odotettiin tutkivan sopimuksen vaikutuksia ja konsultoivan eri intressiryhmiä. Laaja rintama kansalaisjärjestöjä maailmanlaajuisesti oli noussut esitettyä yksipuolista MAI -sopimusehdotusta vastaan ja onnistui torjumaan toistaiseksi sopimuksen hyväksymisen OECD:ssa. Viralliset sopimusneuvottelut käynnistynevät uudelleen lokakuun lopulla.
Kansalaisjärjestöt arvostelevat sitä, että MAI -sopimusehdotus ajaa ylikansallisten yritysten ja kansainvälisten sijoittajien etuja asettamatta samalla näille vastaavia velvollisuuksia. MAI -luonnoksessa taataan ulkomaiselle sijoittajalle ennennäkemättömiä universaaleja oikeuksia kansallisvaltioiden ja paikallisten yhteisöjen itsenäisen määrämisoikeuden kustannuksella. Kansalaisjärjestöt ovat huolissaan investointisopimuksen haitallisista seurauksista työelämän normeille, julkisille palveluille ja ympäristöstandardeille.
Äänekkäimmät MAI:n vastaiset liikeet heräsivät vuoden 1997 keväällä Kanadassa, jossa Pohjois-Amerikan vapaakauppa-alueen NAFTA:n koulimat kansalaisjärjestöt vuotivat pitkään salassa neuvotellun MAI -sopimusluonnoksen internettiin. Nyt samat kansalaispiirit ovat ryhtyneet pohtimaan vaihtoehtoista investointisopimusta. Keinottelulle alttiita kansainvälisiä pääomamarkkinoita on jollain keinolla säädeltävä.
Kanadalaisten vaihtoehtosopimuksessa niin kansallisten kuin ulkomaistenkin sijoittajien samanarvoiset oikeudet ehdollistetaan ”pääoman sosiaalisilla velvollisuuksilla”, joilla suojellaan kansallisia työelämän ja ympäristönsuojelun normeja sekä sosiaalisia ja kulttuurisia oikeuksia. OECD:n MAI -sopimusluonnoksessa pääoman sosiaaliset velvollisuudet ovat joko kokonaan ohitettu tai hyvin heikkoina suosituksina.
Ihmiskeskeisessä investointisopimuksessa sallittaisiin yksittäisten hallitusten asettavan ylikansallisille yrityksille suoritusvaatimuksia, kuten ILO:n työelämän normistojen noudattamisen ja Kioton ilmastosopimuksen tai Montrealin protokollan mukaisten kansainvälisten ympäristösopimusten noudattamisen. Sijoitusten ehdoiksi voitaisiin asettaa paikallisten yhteisöjen suostumus luonnonvarojen käytölle ja muita paikallisten yhteisöjen edut huomioon ottavia suoritusvaatimuksia, jotka OECD:n MAI:ssa kielletään pääoman vapaan liikkuvuuden esteinä.
Mikael Rönkkö