Artikkelikuva
Avustaja harjoituttaa nuorta andalusianhevosta lännenelokuvan lavasteissa Almerían Tabernasissa.

Hevosia, lassoja ja can-cania – Espanjan Almeríassa on kuvattu lukuisia lännenelokuvia: ”Westernit ovat vaikuttaneet ratkaisevasti maakuntamme kohtaloon”

Espanjalaisessa Almerían maakunnassa kuvataan niin Teksasiin, Arizonaan kuin Kaliforniaan sijoittuvia lännenelokuvia suurille valkokankaille. Kuvareportaasissa kurkkaamme lännenelokuvien kulissien taakse.

Kun ulkomaiset lännenelokuvatuotannot löysivät Almerían 1960-luvulla, maakunta oli yksi Espanjan köyhimmistä. Syrjäisestä sijainnistaan huolimatta kuvausten tuotantokustannukset olivat alhaiset ja alueen asukkaat taitavia hevosmiehiä – täydellisiä hahmoja lännenelokuviin.

Almerialaiset olivat myös enimmäkseen tummaihoisia ja siksi ihanteellisia sijaisnäyttelijöitä ja avustajia spagettiwesterneihin.

”Ansaitsin päivässä enemmän kuin isäni viikossa rankassa työssä kultakaivoksessa”, muistelee Manuel Hernández Montoya, 61, joka työskenteli lapsiavustajana useissa lännenelokuvissa.

Vaikka Almeríaa oli jo käytetty kuvauspaikkana tunnetuille elokuville – esimerkiksi Arabian Lawrence (1962) ja Kleopatra (1963) – vasta elokuvaohjaaja Sergio Leonen Kourallinen dollareita (1964) ja sitä seurannut eurooppalaisten westernien voittokulku toivat lopulta maakunnan maisemat laajempaan tietoisuuteen.

Tuosta lähtien Almería on isännöinyt satoja elokuvatuotantoja ja tv-sarjoja, joiden joukossa muun muassa elokuvat Panssarikenraali Patton (1970), Terminator 6 (2019) ja tv-sarja Doctor Who (1963).

”Maisemamme ovat monipuoliset. Täällä meri, aavikko ja lumivuoret ovat kaikki lyhyen matkan päässä”, selittää paikallinen tuottaja Plácido Martínez.

”Voimme uskotella olevamme niin Teksasissa, Uudessa Meksikossa, Arizonassa kuin Kaliforniassakin.”

1960-luvun puolivälissä Almerían Tabernasin ympärille rakennettiin kaksi kuvauspaikkaa: Oasys Mini-Hollywood ja Western Leone.

Alueella ei ollut päällystettyjä teitä, ja elokuvateollisuus olikin tärkeä moottori infrastruktuurin kehitykselle. Kaupunki sai lentokentän ja ensimmäiset hotellit. Muutamassa vuodessa kaupunki muuttui takahikiästä Hollywoodin eurooppalaiseksi versioksi, jonka Grand-hotellissa Claudia Cardinale ja Alain Delon siemailivat juomiaan kuvaustauoilla. Elokuvateollisuus vahvisti myös Espanjaa tuolloin hallinneen diktaattorin Francisco Francon imagoa.

”Hallinto oli iloinen voidessaan toivottaa tervetulleiksi julkkikset sellaiset kuin Ava Gardner, Frank Sinatra tai John Wayne”, Almeríassa asuva toimittaja ja elokuva-asiantuntija Evaristo Martínez sanoo.

”Franco oli valmis tukemaan kansainvälisiä tuotantoja keinolla millä hyvänsä – myös niitä, jotka oli Espanjassa sensuroitu.”

Diego García Junior, 38, on avustanut ja sijaisnäytellyt lukuisissa musiikkivideoissa ja lännenelokuvissa.
Oasys Mini Hollywood -kuvauslokaatio rakennettiin 1960-luvulla.

Kuluneet lattialankut narisevat Rafael Molinan askelten alla, kun hän astuu saluunaan Fort Bravossa Tabernasissa. Ympäröivän aavikon hiljaisuuden rikkoo ulkoa kuuluva hevosten laukka. Vanhan lännenkaupungin tyhjät kaupat ja varastorakennukset näyttävät siltä kuin ne olisivat juuri joutuneet rosvojen ryöväämiksi.

”Kun olin lapsi, saatoin vain haaveilla tästä kaikesta”, Molina, 68, sanoo. ”Silloin ainoa toiveeni oli nähdä joskus lännenelokuvan kuvauspaikka. Nykyään omistan yhden tunnetuimmista.”

Entinen avustaja ja sijaisnäyttelijä Molina osti Fort Bravon 1970-luvun lopulla. Nämä karut vuoret, kuivat tasangot ja kanjonit ovat toimineet kuvauspaikkana muun muassa elokuville Hyvät, pahat ja rumat (1966) ja Huuliharppukostaja (1968).

Molina kuuluu yhteisöön, jota on työllistetty elokuviin ja tv-tuotantoihin 1950-luvulta lähtien. Ammattinsa valioina he voivat esittää mitä tahansa nyrkkitappelusta hevostemppuihin. Työssään he ilmentävät eurooppalaisten klassikkolännenelokuvien sankareiden arvoja: ylpeyttä, rohkeutta, vapautta ja symbioottista suhdetta hevoseen.

Molinan ura elokuvissa alkoi 1970-luvulla, kun hän matkusti Kanariansaarille kuokkavieraaksi Veriset ratsastajat -elokuvan (1975) kuvauksiin. Hän rakasti westernejä niin paljon, että käytti kaikki säästönsä lentääkseen paikalle.

”Tein kuvauksissa kaikkea: maalasin, muurasin, ratsastin”, hän muistelee.

Spagettiwestern-genre heikkeni 70-luvun jälkipuoliskolla ylituotannon ja laadun laskun takia. Myös suuren yleisön kiinnostuksen kohteet vaihtuivat. Tämä oli kova isku paikalliselle elokuvateollisuudelle. Tuhansia työpaikkoja menetettiin ja kuvauspaikat ja lavasteet rapistuivat. Paikkoja pidettiin yllä stuntmanien avulla, jotka tarjosivat ”lännenesityksiä” turisteille .

Almerían elokuvateollisuus alkoi jälleen piristyä joidenkin 80-luvun suurtuotantojen jälkeen. Sellainen oli vaikkapa Indiana Jones ja viimeinen ristiretki (1989).

Kultakauden näkyvyyttä westernit eivät enää tavoittaneet, mutta alueen ihmiset ovat silti syvästi sidoksissa elokuviin.

”Westernit ovat vaikuttaneet ratkaisevasti maakuntamme kohtaloon 50-luvulta tähän päivään”, Martínez sanoo.

Viimeisen kahdeksan vuoden aikana westernit ovat jälleen olleet suosittuja kaikkialla maailmassa, Martínez sanoo. Pohjimmiltaan lännenelokuvat kuvastavat hänen mielestään ihmiskunnan historiaa.

”Ne kertovat valtion ja yhteiskunnan luomisesta.”

Lännen elokuvat ovat suosittuja, koska kaikki voivat ymmärtää niitä. Sinä tapat minut, minä tapan sinut.

Karkeudestaan huolimatta villin lännen elokuvien vapaa ja yksinkertainen yhteiskunta on houkutteleva vaihtoehto hypersäännellylle ja kontrolloidulle nykymaailmallemme, joka koostuu lukemattomista säännöistä ja rajoituksista.

”Lännenelokuvat ovat suosittuja, koska kaikki voivat ymmärtää niitä. Sinä tapat minut, minä tapan sinut”, Molina selittää.

”Niiden, jotka tekevät jotain pahaa, on maksettava teoistaan. Se on hyvin kaukana niistä elokuvista, joissa kerrotaan Wall Streetin miljonäärigangstereista, jotka toimivat lain puitteissa. Millaisen viestin ne antavat yhteiskunnasta?”

Tietoa valokuvaajasta

Ranskalaisitalialainen valokuvaaja Matilde Gattoni katseli lapsena spagettiwesternejä, italialaisia lännenelokuvia, jotka olivat 1980-luvulla supersuosittuja.

“Kun Marrakech Express (1989) ilmestyi, italialaiset tajusivat, että leffa olikin kuvattu Espanjan Almeríassa. Päätin tuolloin, että tahdon joskus päästä näkemään paikan päällä tuon rinnakkaistodellisuuden”, Gattoni kertoo.

Matka toteutui pitkän koronaeristyksen jälkeen, mikä korosti reissun erityisyyttä.

“Kun pääsin Almeríaan, se oli kuin unta. Mielettömät maisemat, hevosten kavioiden kopina aavikolla, vapaus olla ulkona ja valokuvata.”

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu