Nigerialaisen Shuga-nimisen sensuellin saippuasarjan pääjuoni kiertyy päähenkilön hiv-tartunnan ympärille. Muutenkin sarja on täynnä asiaa seksuaaliterveydestä ja naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Se ei ole sattumaa: suosikkisarja on edutainmentia eli opettavaa viihdettä.
Maailmanpankin tutkimuksen mukaan viihteellinen valistus toimii. Nuoret, jotka seuraavat Shugaa, käyvät jopa kaksi kertaa muita todennäköisemmin hiv-testeissä. Myös klamydiatartunnat ovat vähentyneet Shugan fanien keskuudessa.
Shuga ei ole pieni järjestötuotanto: sitä tuottaa jättiyhtiö MTV ja sitä näytetään 167 kanavalla. Yhteensä katsojia on yli 500 miljoonaa. Yksi sarjan ensimmäisen kauden tähdistä oli sittemmin Oscarin voittanut Lupita Nyong’o.
Tutkimusten mukaan vain kolmannes Nigerian nuorista tuntee hivin ja aidsin riittävän hyvin. Vain joka kymmenes seksuaalisesti aktiivinen sanoo käyneensä testeissä vuoden sisään.
Maailmanpankin mukaan Shugan esimerkki on lupaava esimerkki siitä, kuinka köyhien alueiden nuorison voi tavoittaa kohtuullisen halvalla.