• 10.1.2024

    Maailman Kuvalehden leffanäytöksessä kurkistettiin 70-luvun Madagaskariin ja Ranskan siirtomaakauden vaikutuksiin

    Maailman Kuvalehti näytti ennakkona ranskalaisen Robin Campillon uuden elokuvan Punainen saari (L’Île rouge) Finnkino Kinopalatsissa Helsingissä.

  • 2.1.2024

    Maailman Kuvalehden DocPoint tärpit: kuka pesee pyykkisi lomakohteessa?

    DocPointin tarjonnassa on tänä vuonna kiinnostavia elokuvia, jotka näyttävät kahden maailman törmäyksestä syntyvän ristiriidan.

  • 17.11.2023

    “Dystooppisuus on osa mediakilpailua” – Maailmanlopun kuvat ovat täyttäneet ruudut ja valkokankaat, mutta kuka kuvittelisi toiveikkaan tulevaisuuden?

    Kulttuuriamme leimaa jatkuva tuhon odottamisen tila, sanoo mediatutkija. Nyt Etelä-Amerikasta ja Afrikasta nousevat liikkeet haluavat kuvitella toisenlaisen tulevaisuuden.

  • 16.11.2023

    Plamena Slavcheva palasi Bulgariaan ja löysi sieltä terveydenhuollon syvän kriisin – syntyi dokumenttielokuva, joka kuvaa isän menetystä: ”Edes ulkoavaruudesta tuleva alien ei pysty korjaamaan tätä maata” 

    Elokuvaohjaaja Plamena Slavcheva palasi kotikyläänsä kuultuaan, että hänen isänsä on kuollut auto-onnettomuudessa. Suru vaihtui pian paperitöihin ja turhautumiseen, josta lopulta syntyi dokumenttielokuva.

  • 9.5.2023

    Hevosia, lassoja ja can-cania – Espanjan Almeríassa on kuvattu lukuisia lännenelokuvia: ”Westernit ovat vaikuttaneet ratkaisevasti maakuntamme kohtaloon”

    Espanjalaisessa Almerían maakunnassa kuvataan niin Teksasiin, Arizonaan kuin Kaliforniaan sijoittuvia lännenelokuvia suurille valkokankaille. Kuvareportaasissa kurkkaamme lännenelokuvien kulissien taakse.

  • 26.10.2022

    “Maailma on muutakin kuin miesten visio siitä” – Latinalaisen Amerikan elokuvafestivaali tuo valkokankaalle naisten ja muunsukupuolisten ohjauksia

    Jo 17. kertaa järjestettävä Cinemaissí- elokuvafestivaali rikkoo stereotypiaa machokulttuurin painamasta maanosasta ja nostaa esiin uusia ääniä.

  • 3.3.2022

    Näyttelijä Youssef Asad Alkhatib haluaa yhdistää suomalaisuuden ja syyrialaisuuden identiteetissään ja taiteessaan: ”Haluan tarjota suomalaisille valoa pimeään ja olla heille aurinko”

    Youssef Asad Alkhatib saapui 16-vuotiaana pakolaisena Suomeen. Syyriassa Alkhatib ei ollut koskaan käynyt teatterissa. Nyt viisi vuotta myöhemmin hän toteuttaa unelmaansa näyttelijän ammatista.

  • 9.2.2022

    Ohjaaja Juho Kuosmanen ja näyttelijä Omar Abdi toivovat elokuva-alan muutosta: ”Suomessa maahanmuuttaja muuttuu suomalaiseksi vasta, kun hän saa kansainvälistä menestystä”

    Hytti nro 6:n ohjaaja Juho Kuosmanen ja Guled & Nasran pääosanäyttelijä Omar Abdi tapasivat aikoinaan Puhoksen somalikahvilassa. Menestyselokuvien jälkeen ystävät palasivat tuttuun ostoskeskukseen.

  • 28.1.2022

    DocPointin ensi-illassa ”Kansanvalta” – Maailmaa muuttaakseen ei tarvitse marssia

    Nuori rodullistettu aktivisti Laura Eklund Nhaga matkaa eduskuntatalolta brittiyliopiston lavarunoiltaan ja sieltä Yhdysvaltojen kongressitalolle. Kansanvalta-dokumentti saa ensi-iltansa DocPoint-festivaaleilla. Ohjaaja Mervi Enqvist haluaa elokuvallaan näyttää, että maailmaan voi vaikuttaa eri tavoin.

  • 25.10.2021

    Elokuvantekijä Khadar Ayderus Ahmed: ”Elokuvallamme on esi-isien siunaus”

    Khadar Ayderus Ahmed kerää ylistystä elokuvallaan Guled & Nasra. Somalian valtio ilmoitti sen jo Oscar-kilpailuihin. Ahmed on kesästä asti kiertänyt leffansa kanssa maailman elokuvafestivaaleja. Maailman Kuvalehden lukijat ilmoittautuivat sankoin joukoin katsomaan palkitun elokuvan ennen Suomen ensi-iltaa.

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu